Niska skuteczność działań prowadzonych w celu poprawy jakości planowania budżetowego i brak głębszej korekty prognoz makroekonomicznych w projekcie budżetu państwa na 2013 r., spowodował konieczność przeprowadzenia procesu nowelizacji w trakcie roku.
Najważniejsze zastrzeżenia związane z wykonywaniem ustawy budżetowej za 2013 rok, to:
Znaczne przekroczenie deficytu budżetu państwa względem pierwotnej ustawy budżetowej (dalej: ustawa budżetowa). Deficyt wyniósł 42,2 mld zł, tj. 118,6% planu początkowego.
Załamanie wpływów podatkowych, mimo wzrostu PKB, konsumpcji i zwiększonych obciążeniach podatkowych.
Zaległości z tytułu podatków i innych należności budżetowych na koniec 2013 r. wyniosły 45,9 mld zł i w porównaniu do stanu na koniec 2012 r. zwiększyły się o 20,1%.
Zwiększenie należności Skarbu Państwa o 19,3 mld zł r/r, do poziomu ponad 89,1 mld zł.
Realizacja kolejnej nieoprocentowanej pożyczki dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z budżetu państwa w wysokości 12,0 mld zł, tj. o 8,0 mld zł więcej niż w 2012 r.
Całkowity poziom należności Skarbu Państwa z tytułu pożyczek udzielonych dla FUS wyniósł na koniec 2013 r. blisko 30,9 mld zł, tj. wzrost o 63,6% r/r.
Państwowy dług publiczny wyniósł 882,3 mld zł (53,9% PKB) i był wyższy od stanu na koniec 2012 r. o 41,8 mld zł.
Dług sektora rządowego i samorządowego wyniósł na koniec 2013 r. 934,6 mld zł, tj. 57,1% PKB wobec 55,6% PKB rok wcześniej.
Ukrywanie deficytu poza budżetem – zidentyfikowane działania, które miały wpływ na wykazywanie odpowiednio niższego deficytu budżetu państwa wyniosły łącznie 31,0 mld zł.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Wykonanie budżetu państwa w 2013 roku – analiza wybranych wskaźników
Niska skuteczność działań prowadzonych w celu poprawy jakości planowania budżetowego i brak głębszej korekty prognoz makroekonomicznych w projekcie budżetu państwa na 2013 r., spowodował konieczność przeprowadzenia procesu nowelizacji w trakcie roku.
Najważniejsze zastrzeżenia związane z wykonywaniem ustawy budżetowej za 2013 rok, to:
Autor
Kamil Fijałkowski
Były ekspert w dziedzinach Gospodarka i Energetyka