Dr Michał Beim, ekspert ds. transportu, wypowiedział się w sprawie zakupu pociągów piętrowych o prędkości 200 km/h dla portalu “Strefa Biznesu”. Ekspert zwraca uwagę, że nikt w Polsce nie myślał poważnie o tym, że w pewnym momencie liczba pasażerów zacznie bardzo szybko rosnąć, więc też nikt nie rozwijał konstrukcji piętrowych nad Wisłą.
Wagony piętrowe mają pewną specyfikę. One są trochę ciaśniejsze dla pasażera. Szczególnie odczuwaną różnicą jest to, że są niższe – zazwyczaj przestrzeń pasażerska ma mniej niż 2 m wysokości. Nie mają więc charakterystycznych luków na bagaż nad głowami.
Jeżeli tor jest dobrze utrzymany, nie ma ograniczeń wynikających z nośności, nie będzie problemu z wagonami piętrowymi. Wyjątkiem jest regionalny tunel średnicowy w Warszawie, który nie pozwala na wjazd pociągów piętrowych. W czasie remontu wzmocniono, a w konsekwencji podniesiono posadzkę i przez co nie została zachowana skrajnia.
Nasi producenci większość produkcji sprzedają na polski rynek. Przez wiele lat, właściwie przez prawie trzy dekady od transformacji ustrojowej wręcz nie było wiary w rozwój kolei w Polsce. Więc jak nie było wiary w rozwój kolei, to skupiano się na rozwiązaniach takich, które albo były adresowane do linii o niewielkim natężeniu ruchu, czyli na przykład na szynobusach, albo umożliwiały zastępowanie tego co było: wielkich lokomotyw spalinowych ciągnących jeden wagon. Rozwijano też elektryczne zespoły trakcyjne, gdyż czymś trzeba było zastąpić kilkudziesięcioletnie EN57.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dr Michał Beim dla portalu “Strefa Biznesu”
Dr Michał Beim, ekspert ds. transportu, wypowiedział się w sprawie zakupu pociągów piętrowych o prędkości 200 km/h dla portalu “Strefa Biznesu”. Ekspert zwraca uwagę, że nikt w Polsce nie myślał poważnie o tym, że w pewnym momencie liczba pasażerów zacznie bardzo szybko rosnąć, więc też nikt nie rozwijał konstrukcji piętrowych nad Wisłą.
📌Zachęcamy do przeczytania całego artykułu: https://strefabiznesu.pl/polska-bez-wlasnych-pociagow-pietrowych-eksperci-bronia-producentow/ar/c3p2-27902289
Autor
dr Michał Beim