Sytuacja w województwie śląskim jest niepokojąca – mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Pasażerowie byli zapewniani przez samorząd województwa, że Koleje Śląskie przejmą przewozy od spółki Przewozy Regionalne w sposób bezproblemowy a cała zmiana będzie zmianą na lepsze.
Teraz dowiedzieliśmy się, że Przewozy Regionalne realizują od pewnego czasu przewozy bez umowy a pracownicy spółki nie dostali pensji. Nie dziwię się zachowaniu pracowników, ponieważ niewypłacenie wynagrodzeń jest poważnym przewinieniem.
Aktualnie widzimy kilka negatywnych zjawisk. Po pierwsze Koleje Śląskie mają problem z pozyskaniem taboru. Prawdopodobnie nie pozyskają tyle taboru, ile będzie trzeba – procesy przetargowe przeciągają się, a dostawcy taboru będą chcieli wykorzystać pośpiech zamawiającego i zaoferują wysokie ceny. Kolejna sprawa to przewozy pomiędzy województwami – okazało się, że od nowego rozkładu jazdy pasażerowie będą musieli przesiadać się na granicy województw. To zniechęca do podróżowania koleją.
Trzecia, najbardziej niepokojąca kwestia – czy w tym chaosie, przy braku umów, kolej w województwie śląskie będzie dla kogoś atrakcyjna? Na wszystkich staraniach, aby wprowadzić na tory Koleje Śląskie, kładą się cieniem obecne wydarzenia. Takie zawirowania sprawiają, że nie tylko kolej traci wiarygodność, ale praktycznie cały transport publiczny. Aglomeracja śląska jest charakterystyczna – mieszkańcy mają dobrą infrastrukturę drogową. Jeśli ktoś dziś nie dojechał na czas do pracy, ponieważ nie przyjechał jego pociąg, on już nie wybierze kolei, nie wybierze też tramwaju, następnym razem wsiądzie w samochód.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Ludzie odwrócą się od kolei
Sytuacja w województwie śląskim jest niepokojąca – mówi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.
Pasażerowie byli zapewniani przez samorząd województwa, że Koleje Śląskie przejmą przewozy od spółki Przewozy Regionalne w sposób bezproblemowy a cała zmiana będzie zmianą na lepsze.
Teraz dowiedzieliśmy się, że Przewozy Regionalne realizują od pewnego czasu przewozy bez umowy a pracownicy spółki nie dostali pensji. Nie dziwię się zachowaniu pracowników, ponieważ niewypłacenie wynagrodzeń jest poważnym przewinieniem.
Aktualnie widzimy kilka negatywnych zjawisk. Po pierwsze Koleje Śląskie mają problem z pozyskaniem taboru. Prawdopodobnie nie pozyskają tyle taboru, ile będzie trzeba – procesy przetargowe przeciągają się, a dostawcy taboru będą chcieli wykorzystać pośpiech zamawiającego i zaoferują wysokie ceny. Kolejna sprawa to przewozy pomiędzy województwami – okazało się, że od nowego rozkładu jazdy pasażerowie będą musieli przesiadać się na granicy województw. To zniechęca do podróżowania koleją.
Trzecia, najbardziej niepokojąca kwestia – czy w tym chaosie, przy braku umów, kolej w województwie śląskie będzie dla kogoś atrakcyjna? Na wszystkich staraniach, aby wprowadzić na tory Koleje Śląskie, kładą się cieniem obecne wydarzenia. Takie zawirowania sprawiają, że nie tylko kolej traci wiarygodność, ale praktycznie cały transport publiczny. Aglomeracja śląska jest charakterystyczna – mieszkańcy mają dobrą infrastrukturę drogową. Jeśli ktoś dziś nie dojechał na czas do pracy, ponieważ nie przyjechał jego pociąg, on już nie wybierze kolei, nie wybierze też tramwaju, następnym razem wsiądzie w samochód.
Źródło: Kurier Kolejowy. Czytaj dalej…
Autor
dr Michał Beim