„Gdy popatrzymy na indeks skutecznej cyfryzacji i administracji państwowej, to jesteśmy w Europie nieodmiennie na końcu, czasami Bułgarię wyprzedzamy jeśli mamy dobry rok. To oznacza, że administracja państwowa nie jest przygotowana do obsługiwania obywateli przez internet” powiedział w Polsat News Krzysztof Komorowski z Instytutu Sobieskiego, ekspert ds. nowych technologii.
Komorowski dodał, że „Polacy od strony umiejętności wykorzystania tego kanału są przygotowani. Państwo – nie.”
Program „Rodzina 500+” ruszył 1 kwietnia. Składanie wniosków odbywa się również przez internet za pośrednictwem stron: rodzina500plus.gov.pl, obywatel.gov.pl, oficjalnych stron internetowych ministerstw oraz niektórych banków. Już pierwszego dnia pojawił się błąd w systemie ePUAP obsługującym program.
„Jeżeli most się wali, to nie jest wina tego, że za dużo samochodów przejechało, tylko tego, że jest źle zaprojektowany, źle zbudowany, nie został przetestowany” skomentował ekspert. Stwierdził, że był czas na sprawdzenie platformy, jednak „administracja nie umie robić projektów informatycznych”.
„ePUAP to umierający dinozaur”
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP to uruchomiona w 2008 roku internetowa platforma pozwalająca obywatelom załatwić szereg urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. „To jest taki umierający dinozaur” stwierdził Komorowski. Dodał, że „wczorajsze wydarzenia pokazały wyraźnie, czym się różni informatyzacja sektora publicznego od komercyjnego”.
Ekspert ocenił, że problem leży w dwóch obszarach. „Po pierwsze informatyzacja czegokolwiek sama w sobie niczego nie załatwia. Ma sens wtedy, kiedy służy do polepszenia działania instytucji. Jeśli bank umożliwia nam otwarcie konta elektronicznego, to robi to po to, żeby nam łatwiej było to zrobić, a dla banku nasze zlecenie wysłane przez internet jest 6 razy tańsze niż wizyta osobista” wyjaśnił.
Dodał także, że „nie myśli się przy budowaniu takich urządzeń o skutkach społecznych, tylko się kupuje komputery”.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Administracja państwowa nieprzygotowana do obsługiwania obywateli przez internet
„Gdy popatrzymy na indeks skutecznej cyfryzacji i administracji państwowej, to jesteśmy w Europie nieodmiennie na końcu, czasami Bułgarię wyprzedzamy jeśli mamy dobry rok. To oznacza, że administracja państwowa nie jest przygotowana do obsługiwania obywateli przez internet” powiedział w Polsat News Krzysztof Komorowski z Instytutu Sobieskiego, ekspert ds. nowych technologii.
Komorowski dodał, że „Polacy od strony umiejętności wykorzystania tego kanału są przygotowani. Państwo – nie.”
Program „Rodzina 500+” ruszył 1 kwietnia. Składanie wniosków odbywa się również przez internet za pośrednictwem stron: rodzina500plus.gov.pl, obywatel.gov.pl, oficjalnych stron internetowych ministerstw oraz niektórych banków. Już pierwszego dnia pojawił się błąd w systemie ePUAP obsługującym program.
„Jeżeli most się wali, to nie jest wina tego, że za dużo samochodów przejechało, tylko tego, że jest źle zaprojektowany, źle zbudowany, nie został przetestowany” skomentował ekspert. Stwierdził, że był czas na sprawdzenie platformy, jednak „administracja nie umie robić projektów informatycznych”.
„ePUAP to umierający dinozaur”
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej ePUAP to uruchomiona w 2008 roku internetowa platforma pozwalająca obywatelom załatwić szereg urzędowych spraw bez wychodzenia z domu. „To jest taki umierający dinozaur” stwierdził Komorowski. Dodał, że „wczorajsze wydarzenia pokazały wyraźnie, czym się różni informatyzacja sektora publicznego od komercyjnego”.
Ekspert ocenił, że problem leży w dwóch obszarach. „Po pierwsze informatyzacja czegokolwiek sama w sobie niczego nie załatwia. Ma sens wtedy, kiedy służy do polepszenia działania instytucji. Jeśli bank umożliwia nam otwarcie konta elektronicznego, to robi to po to, żeby nam łatwiej było to zrobić, a dla banku nasze zlecenie wysłane przez internet jest 6 razy tańsze niż wizyta osobista” wyjaśnił.
Dodał także, że „nie myśli się przy budowaniu takich urządzeń o skutkach społecznych, tylko się kupuje komputery”.
Źródło: Polsat News. Czytaj dalej…
Autor
Krzysztof Komorowski
Ekspert w obszarze Nowe technologie