Przedmiotem analizy jest identyfikacja kluczowych aspektów związanych z organizacją systemu gospodarowania przeznaczonymi do użytku konsumenckiego środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce oraz rozpoznanie możliwości realizacji stawianych przed nim celów, wynikających z:
♦ zobowiązań Polski jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej;
♦ wyzwań związanych z przyjętym przez Komisję Europejską pakietem dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym.
Po przeprowadzonej analizie stwierdzono m.in., że.:
♦ w Polsce – w łańcuchu logistycznym gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach (wprowadzenie środka niebezpiecznego do obrotu –> nabycie środka niebezpiecznego jako produktu rynkowego –> wytworzenie odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych –> odbiór odpadów –> odzysk i recykling/utylizacja) – ich zagospodarowanie odbywa się w trzech niezależnych od siebie systemach, jako:
wybranych substancje chemiczne – zgodnie z regulacjami zawartymi w USCM;
opakowań po środkach niebezpiecznych – zgodnie z regulacjami zawartymi w UGO;
wybranych frakcji odpadów komunalnych (odpadów niebezpiecznych, surowcowych frakcji odpadów komunalnych lub zmieszanych odpadów komunalnych) – zgodnie z regulacjami zawartymi w UCPG;
♦instytucjonalizacja systemu porozumień zawieranych przez marszałków województw i organizacje samorządu gospodarczego w celu organizacji systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych (2014 r.) zbiegła się w czasie ze zmniejszającą się dynamiką osiąganych poziomów odzysku i recyklingu (patrz wykres 6) oraz niedostosowaniem infrastruktury potrzebnej do realizacji celów ekologicznych systemu gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach;
♦ w skali kraju zostało zawartych dziesięć porozumień pomiędzy organizacjami samorządu gospodarczego i marszałkami województw:
jedno w województwie łódzkim;
jedno w województwie małopolskim;
pięć w województwie mazowieckim;
trzy w województwie śląskim;
♦ w 2015 r. organizacje samorządu gospodarczego reprezentujące grupy producentów dokonujących wprowadzenia środków niebezpiecznych w opakowaniach osiągnęły (zbiorczo) poziom 5,61% odzysku (z wyłączeniem recyklingu) – przy wymaganych prawem 10% – oraz poziom 6,47% recyklingu – przy wymaganych prawem 0%;
♦ w związku z przyjęciem przez Radę UE wniosków w sprawie planu działań UE na rzecz implementacji pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, za kluczową kwestię uznać należy zarządzanie procesem zmiany organizacyjnej polegającym m.in. na równoczesnym wprowadzaniu usprawnień w celu realizacji celów krótkookresowych i transformacji gospodarki odpadami z modelu dotychczasowego na model cyrkularny.
Były ekspert w dziedzinie Gospodarka odpadami. Analityk i wykładowca akademicki. Współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
System gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce
Przedmiotem analizy jest identyfikacja kluczowych aspektów związanych z organizacją systemu gospodarowania przeznaczonymi do użytku konsumenckiego środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce oraz rozpoznanie możliwości realizacji stawianych przed nim celów, wynikających z:
♦ zobowiązań Polski jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej;
♦ wyzwań związanych z przyjętym przez Komisję Europejską pakietem dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym.
Po przeprowadzonej analizie stwierdzono m.in., że.:
♦ w Polsce – w łańcuchu logistycznym gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach (wprowadzenie środka niebezpiecznego do obrotu –> nabycie środka niebezpiecznego jako produktu rynkowego –> wytworzenie odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych –> odbiór odpadów –> odzysk i recykling/utylizacja) – ich zagospodarowanie odbywa się w trzech niezależnych od siebie systemach, jako:
♦instytucjonalizacja systemu porozumień zawieranych przez marszałków województw i organizacje samorządu gospodarczego w celu organizacji systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych (2014 r.) zbiegła się w czasie ze zmniejszającą się dynamiką osiąganych poziomów odzysku i recyklingu (patrz wykres 6) oraz niedostosowaniem infrastruktury potrzebnej do realizacji celów ekologicznych systemu gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach;
♦ w skali kraju zostało zawartych dziesięć porozumień pomiędzy organizacjami samorządu gospodarczego i marszałkami województw:
♦ w 2015 r. organizacje samorządu gospodarczego reprezentujące grupy producentów dokonujących wprowadzenia środków niebezpiecznych w opakowaniach osiągnęły (zbiorczo) poziom 5,61% odzysku (z wyłączeniem recyklingu) – przy wymaganych prawem 10% – oraz poziom 6,47% recyklingu – przy wymaganych prawem 0%;
♦ w związku z przyjęciem przez Radę UE wniosków w sprawie planu działań UE na rzecz implementacji pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, za kluczową kwestię uznać należy zarządzanie procesem zmiany organizacyjnej polegającym m.in. na równoczesnym wprowadzaniu usprawnień w celu realizacji celów krótkookresowych i transformacji gospodarki odpadami z modelu dotychczasowego na model cyrkularny.
Autor
Robert Foks
Były ekspert w dziedzinie Gospodarka odpadami. Analityk i wykładowca akademicki. Współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
Tomasz Styś
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.