Jednym z najważniejszych zadań polskiej energetyki jest uruchomienie bodźców inwestycyjnych oraz dywersyfikacja technologiczna. Zadanie nie będzie proste, trzeba rozważyć wiele czynników które pokażą drogę w którą stronę powinniśmy podążać. Nie mniej jednak nie możemy przejść obojętnie obok rewolucji technologicznej jaka obecnie postępuje na świecie. Bez wątpienia należy się zastanowić w jakie obszary tej rewolucji Polacy mogą się włączyć, biorąc pod uwagę zaplecze finansowo-intelektualne.
Bardzo ciekawym kierunkiem rozwoju, który wymaga głębszej analizy, jest rozwój rynku samochodów elektrycznych. W 2015 roku sprzedaż takich pojazdów na świecie osiągnęła ilość około 600 tys. egzemplarzy. Dużą rolę w osiągnięciu takiego wyniku odegrały Chiny, gdzie po raz pierwszy sprzedaż była większą niż w USA. Według danych w minionym roku Chińczycy kupili około 220 tys. elektrycznych samochodów.
W Stanach Zjednoczonych głównym graczem na rynku samochodów elektrycznych jest Tesla Motors. W 2015 roku firma zanotowała świetne wyniki sprzedaży. W okresie lipiec-wrzesień sprzedanych zostało o 49 proc. więcej pojazdów, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Według prognoz na 2016 rok, łączna sprzedaż pojazdów firmy może wynieść około 90 tys. sztuk – wygeneruje to około 9,1 mld dolarów przychodu.
Dodajmy, że Tesla Motors planuje zbudować w Polsce 7 stacji ładowania aut do końca 2016 roku. Zawarła także umowę z PKN Orlen na umieszczenie takich terminali na terenie stacji benzynowych. W Europie liderem jest Norwegia, w której w I kwartale 2015 roku około 33 proc. nowych samochodów stanowiły pojazdy wyposażone w silnik elektryczny. Wynik jest dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej. Warto zaznaczyć, że w Norwegii samochody elektryczne są zwolnione z VAT oraz podatku drogowego. Właściciele pojazdów nie płacą opłat parkingowych, opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg oraz za połączenia promowe.
W Polsce także notujemy wzrost sprzedaży. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w kraju w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku zarejestrowano 134 samochodów elektrycznych i hybrydowych (EV/PHEV). Stanowi to wzrost o 103 proc. w stosunku do analogicznego czasu w 2014 roku (66 rejestracji).
Warto podkreślić, że rynek samochodów elektrycznych rozwija się dynamicznie. Według prognozy przygotowanej przez bank DNB oraz firmę Deloitte na koniec obecnej dekady, na rozwiniętych rynkach co trzecie kupowane auto będzie elektryczne, a w krajach rozwijających się samochody elektryczne będą stanowić 1/5 sprzedaży.
Perspektywy rozwoju rynku są olbrzymie, jednak jest kilka nierozwiązanych kwestii. Przede wszystkim wykreowanie warunków dla stabilnego funkcjonowania rynku, wprowadzenie zachęt podatkowych, które mogą stać się silnym bodźcem do zakupu samochodów elektrycznych. Generalnie ujmując, wykorzystanie nowoczesnych technologii może stać się kołem zamachowym rozwoju polskiej gospodarki. Wykorzystanie potencjału polskiego sektora energetycznego oraz ośrodków naukowych, może otworzyć drzwi do rozwoju innowacyjnych technologii w Polsce, w tym stworzenia polskiego samochodu elektrycznego oraz rozwoju czystych technologii węglowych.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Czy powstanie polski samochód elektryczny?
Jednym z najważniejszych zadań polskiej energetyki jest uruchomienie bodźców inwestycyjnych oraz dywersyfikacja technologiczna. Zadanie nie będzie proste, trzeba rozważyć wiele czynników które pokażą drogę w którą stronę powinniśmy podążać. Nie mniej jednak nie możemy przejść obojętnie obok rewolucji technologicznej jaka obecnie postępuje na świecie. Bez wątpienia należy się zastanowić w jakie obszary tej rewolucji Polacy mogą się włączyć, biorąc pod uwagę zaplecze finansowo-intelektualne.
Bardzo ciekawym kierunkiem rozwoju, który wymaga głębszej analizy, jest rozwój rynku samochodów elektrycznych. W 2015 roku sprzedaż takich pojazdów na świecie osiągnęła ilość około 600 tys. egzemplarzy. Dużą rolę w osiągnięciu takiego wyniku odegrały Chiny, gdzie po raz pierwszy sprzedaż była większą niż w USA. Według danych w minionym roku Chińczycy kupili około 220 tys. elektrycznych samochodów.
W Stanach Zjednoczonych głównym graczem na rynku samochodów elektrycznych jest Tesla Motors. W 2015 roku firma zanotowała świetne wyniki sprzedaży. W okresie lipiec-wrzesień sprzedanych zostało o 49 proc. więcej pojazdów, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Według prognoz na 2016 rok, łączna sprzedaż pojazdów firmy może wynieść około 90 tys. sztuk – wygeneruje to około 9,1 mld dolarów przychodu.
Dodajmy, że Tesla Motors planuje zbudować w Polsce 7 stacji ładowania aut do końca 2016 roku. Zawarła także umowę z PKN Orlen na umieszczenie takich terminali na terenie stacji benzynowych. W Europie liderem jest Norwegia, w której w I kwartale 2015 roku około 33 proc. nowych samochodów stanowiły pojazdy wyposażone w silnik elektryczny. Wynik jest dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej. Warto zaznaczyć, że w Norwegii samochody elektryczne są zwolnione z VAT oraz podatku drogowego. Właściciele pojazdów nie płacą opłat parkingowych, opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg oraz za połączenia promowe.
W Polsce także notujemy wzrost sprzedaży. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w kraju w pierwszych sześciu miesiącach 2015 roku zarejestrowano 134 samochodów elektrycznych i hybrydowych (EV/PHEV). Stanowi to wzrost o 103 proc. w stosunku do analogicznego czasu w 2014 roku (66 rejestracji).
Warto podkreślić, że rynek samochodów elektrycznych rozwija się dynamicznie. Według prognozy przygotowanej przez bank DNB oraz firmę Deloitte na koniec obecnej dekady, na rozwiniętych rynkach co trzecie kupowane auto będzie elektryczne, a w krajach rozwijających się samochody elektryczne będą stanowić 1/5 sprzedaży.
Perspektywy rozwoju rynku są olbrzymie, jednak jest kilka nierozwiązanych kwestii. Przede wszystkim wykreowanie warunków dla stabilnego funkcjonowania rynku, wprowadzenie zachęt podatkowych, które mogą stać się silnym bodźcem do zakupu samochodów elektrycznych. Generalnie ujmując, wykorzystanie nowoczesnych technologii może stać się kołem zamachowym rozwoju polskiej gospodarki. Wykorzystanie potencjału polskiego sektora energetycznego oraz ośrodków naukowych, może otworzyć drzwi do rozwoju innowacyjnych technologii w Polsce, w tym stworzenia polskiego samochodu elektrycznego oraz rozwoju czystych technologii węglowych.
Źródło: Biznes Alert. Czytaj dalej…
Autor
Kamil Moskwik