Wczoraj (24 kwietnia br.) Instytut Sobieskiego wziął udział w konferencji pt. „Cel – lepsze prawo. Ocena skutków zmian w Regulaminie Sejmu z 26 lipca 2024 r.”. W wydarzeniu podsumowującym pierwsze miesiące obowiązywania innowacyjnego na skalę europejską mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw uczestniczył marszałek Sejmu Szymon Hołownia, a także wicemarszałek Dorota Niedziela. Obecni byli parlamentarzyści, eksperci i przedstawiciele organizacji pozarządowych i przedstawiciele nauki.
Uczestnicy spotkania dzielili się swoimi uwagami i spostrzeżeniami dotyczącymi wprowadzonego w listopadzie ub.r. mechanizmu konsultacyjnego, który stanowi nową formę partycypacji społecznej w postępowaniu ustawodawczym.
W panelu 2 pt. „Nowelizacja Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r. z perspektywy organizacji społecznych” w imieniu Instytutu Sobieskiego głos zabrał dr Marek Niedużak, który w swoim komentarzu skupił się na kwestii oceny skutków regulacji (OSR):
1. Mocne strony i szanse dotyczące reformy regulaminu Sejmu
„Sytuacja, w której na taką dużą skalę powstają dokumenty związane z oceną wpływu procedowanych projektów, jest w historii polskiego Sejmu bezprecedensowa. Opinie w sprawie oceny skutków regulacji dają posłom i obywatelom możliwość, by podnieść merytoryczny poziom debaty publicznej na temat tworzonego prawa. Jestem pod wrażeniem pracy wkładanej przez ekspertów w ich tworzenie. Ich rola jest o tyle doniosła, że w polskich realiach sami projektodawcy często nie mają takich zasobów, by tworzyć dobre OSR-y”.
2. Ryzyka i zagrożenia
„Kluczowe jest oczywiście to, jak nowe standardy będą dalej realizowane i rozwijane w praktyce stosowania Regulaminu Sejmu. Warto, by równolegle do wprowadzonych już rozwiązań, wypracowywana była dobra praktyka sięgania po wiedzę obywateli i ich organizacji społecznych, osadzania debaty w kontekście danych i badań empirycznych oraz wzajemnego szacunku wśród uczestników procesu stanowienia prawa. Największe ryzyko w obszarze oceny wpływu leży w zasobach Kancelarii Sejmu, tj. potrzebie utrzymania dużego grona pracowników i ekspertów, którzy będą w stanie konsekwentnie utrzymywać wysoki poziom tworzonych przez nich opinii o OSR-ach. Poważnym technicznym problemem sejmowego systemu są niedające się przeszukiwać po haśle skany dokumentów procesu legislacyjnego. Nie widzę powodu, dla którego – tak jak projekty ustaw są dostępne zarówno w wersji PDF, jak i w wersji WORD – w takim samym formacie nie mogłyby być udostępniane inne dokumenty związane z procesem legislacyjnym, w tym np. opinie o OSR”.
3. Postulaty dalszych zmian
„W przyszłości warto pokusić się o wprowadzenie OSR-ów ex post, a zatem o prowadzenie ewaluacji tego, jakie rezultaty w praktyce, np. po dwóch, trzech latach obowiązywania, przyniosło obowiązywanie danej ustawy”.
dr Marek Niedużak – polski prawnik, adwokat i urzędnik państwowy, doktor nauk prawnych, w latach 2016-2021 pracował w resorcie właściwym ds. gospodarki, najpierw jako dyrektor departamentu, a potem jako podsekretarz stanu, odpowiedzialny m.in. za sprawy związane z oceną ryzyka regulacyjnego oraz doskonaleniem regulacji gospodarczych.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Konferencja Sejmu RP – „Cel – lepsze prawo. Ocena skutków zmian w Regulaminie Sejmu z 26 lipca 2024 r.”
Wczoraj (24 kwietnia br.) Instytut Sobieskiego wziął udział w konferencji pt. „Cel – lepsze prawo. Ocena skutków zmian w Regulaminie Sejmu z 26 lipca 2024 r.”. W wydarzeniu podsumowującym pierwsze miesiące obowiązywania innowacyjnego na skalę europejską mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw uczestniczył marszałek Sejmu Szymon Hołownia, a także wicemarszałek Dorota Niedziela. Obecni byli parlamentarzyści, eksperci i przedstawiciele organizacji pozarządowych i przedstawiciele nauki.
Uczestnicy spotkania dzielili się swoimi uwagami i spostrzeżeniami dotyczącymi wprowadzonego w listopadzie ub.r. mechanizmu konsultacyjnego, który stanowi nową formę partycypacji społecznej w postępowaniu ustawodawczym.
W panelu 2 pt. „Nowelizacja Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r. z perspektywy organizacji społecznych” w imieniu Instytutu Sobieskiego głos zabrał dr Marek Niedużak, który w swoim komentarzu skupił się na kwestii oceny skutków regulacji (OSR):
1. Mocne strony i szanse dotyczące reformy regulaminu Sejmu
2. Ryzyka i zagrożenia
3. Postulaty dalszych zmian
dr Marek Niedużak – polski prawnik, adwokat i urzędnik państwowy, doktor nauk prawnych, w latach 2016-2021 pracował w resorcie właściwym ds. gospodarki, najpierw jako dyrektor departamentu, a potem jako podsekretarz stanu, odpowiedzialny m.in. za sprawy związane z oceną ryzyka regulacyjnego oraz doskonaleniem regulacji gospodarczych.
Link do transmisji z konferencji: https://sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/komunikat.xsp?documentId=C0E29A2083321356C1258C7400306635
Link do publikacji pt. „Cel – lepsze prawo. Ocena skutków zmian w Regulaminie Sejmu z 26 lipca 2024 r. z perspektywy pierwszych miesięcy obowiązywania”. Analiza przygotowana przez Instytut Sobieskiego jest dostępna na stronach 70-78: https://www.sejm.gov.pl/media10.nsf/files/MPRA-DG2AK9/%24File/Reforma%20Regulaminu%20Sejmu.pdf
Autor
Zespół IS