Krótkowzroczna i polityczna – tak decyzję w sprawie opłat za autostrady ocenia Michał Beim z Instytutu Sobieskiego. Premier Donald Tusk ogłosił, że w sierpniowe weekendy przejazd autostradą A1 będzie bezpłatny. Zdaniem eksperta, taki ruch nie przyniesie zamierzonego efektu. Kierowcy i tak będą stać w korkach tyle, że gdzie indziej.
Michał Beim zwraca uwagę, że Polska wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej jest na drugim miejscu w udziale indywidualnej motoryzacji w obsłudze ruchu pasażerskiego. Częściej od Polaków jeżdżą samochodem tylko Litwini. W związku z tym, jeśli rząd otworzy bramki na autostradzie, korki w tym rejonie co prawda znikną, ale ze względu na liczbę aut, zatory pojawią się na węzłach autostradowych, czy wjazdach do miast.
Michał Beim uważa, że system pobierania opłat na bramkach jest przestarzały i należy go szybko zastąpić innym rozwiązaniem. Jego zdaniem, najlepszą alternatywą jest system ViaAuto. Jego zaletą jest to, że mógłby obsługiwać wszystkich operatorów autostrad. Beim porównał takie rozwiązanie do telefonii komórkowej. Tak, jak abonent dostaje na jednym rachunku podsumowanie rozmów krajowych i międzynarodowych, tak użytkownik ViaAuto przy pomocy jednego terminala rozliczałby się z przejazdu różnymi odcinkami autostrad państwowych, bądź prywatnych.
Ekspert przypomina też, że nad wspólnym systemem opłat za korzystanie z autostrad pracuje już Unia Europejska. Michał Beim uważa jednak, że efekty tych prac poznamy dopiero za kilka lat. Jego zdaniem warto więc wdrożyć nowy, krajowy system.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Konieczny nowy system opłat za autostrady
Krótkowzroczna i polityczna – tak decyzję w sprawie opłat za autostrady ocenia Michał Beim z Instytutu Sobieskiego. Premier Donald Tusk ogłosił, że w sierpniowe weekendy przejazd autostradą A1 będzie bezpłatny. Zdaniem eksperta, taki ruch nie przyniesie zamierzonego efektu. Kierowcy i tak będą stać w korkach tyle, że gdzie indziej.
Michał Beim zwraca uwagę, że Polska wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej jest na drugim miejscu w udziale indywidualnej motoryzacji w obsłudze ruchu pasażerskiego. Częściej od Polaków jeżdżą samochodem tylko Litwini. W związku z tym, jeśli rząd otworzy bramki na autostradzie, korki w tym rejonie co prawda znikną, ale ze względu na liczbę aut, zatory pojawią się na węzłach autostradowych, czy wjazdach do miast.
Michał Beim uważa, że system pobierania opłat na bramkach jest przestarzały i należy go szybko zastąpić innym rozwiązaniem. Jego zdaniem, najlepszą alternatywą jest system ViaAuto. Jego zaletą jest to, że mógłby obsługiwać wszystkich operatorów autostrad. Beim porównał takie rozwiązanie do telefonii komórkowej. Tak, jak abonent dostaje na jednym rachunku podsumowanie rozmów krajowych i międzynarodowych, tak użytkownik ViaAuto przy pomocy jednego terminala rozliczałby się z przejazdu różnymi odcinkami autostrad państwowych, bądź prywatnych.
Ekspert przypomina też, że nad wspólnym systemem opłat za korzystanie z autostrad pracuje już Unia Europejska. Michał Beim uważa jednak, że efekty tych prac poznamy dopiero za kilka lat. Jego zdaniem warto więc wdrożyć nowy, krajowy system.
Źródło: IAR. Czytaj dalej…
Autor
dr Michał Beim