Do 2025 r. globalne przychody z gospodarki współdzielenia sięgną ponad 330 mld dolarów. Ważne, byśmy potrafili tworzyć projekty, które pozwolą nam zaadaptować się do tego procesu – mówi Tomasz Styś, ekspert w obszarze samorząd terytorialny i rozwój regionalny Instytutu Sobieskiego.
Czy i dlaczego Uber i inne rozwiązania z zakresu sharing economy (ekonomia współdzielenia) powinny być zakazane?
Nie znajduję żadnych – poza czysto partykularnymi – uzasadnień, dlaczego miałyby być zakazane. Wydaje się, że warto raczej zastanowić się, co zrobić, żeby rozwiązania inspirowane koncepcją sharing economy, zarówno te transportowe (np. Uber), jak i hotelowe czy turystyczne (np. Airbnb) uregulować w sposób umożliwiający tworzenie synergii z zasobami polskiej gospodarki oraz wspierający innowacje technologiczne i nietechnologiczne – społeczne, organizacyjne, czy biznesowe.
Czy możliwy jest odwrót od ekonomii współdzielenia?
Gospodarka współpracy będzie istnieć niezależnie od jakichkolwiek formalnych zakazów, bowiem – jako zjawisko – jest czymś naturalnym. Dzielenie się zasobami, których mamy w nadmiarze lub których w danej chwili nie potrzebujemy jest przecież stare jak świat.
Jaki jest wpływ ekonomii współdzielenia na polską gospodarkę?
Uważam, że to potencjalnie nowy instrument rozwoju. Szacuje się, że do 2025 r. globalne przychody z gospodarki współdzielenia wyniosą ponad 330 mld dolarów. Ważne, żebyśmy potrafili tworzyć projekty biznesowe, które pozwolą nam zaadaptować się do tego procesu, nie zaś skupiać się na „zawracaniu Wisły kijem”.
Czy Uber może oznaczać zmierzch tradycyjnych korporacji taksówkarskich i stanowić konkurencję dla komunikacji miejskiej?
Uber jest raczej usługą komplementarną, niż konkurencyjną. W mojej ocenie wybierają ją ci, którzy wcześniej – z różnych powodów – i tak nie korzystali z konwencjonalnego przewozu osób. Jestem także zdania, że jest za wcześnie, żeby prognozować koniec „tradycyjnych” usług transportowych. Może się bowiem okazać, że modele biznesowe umożliwiające zarobkowe współdzielenie przejazdów będą bardziej swoistym akceleratorem zmian na tym rynku, niż zagrożeniem dla podmiotów dotychczas na nim funkcjonujących. Piłka jest po ich stronie boiska.
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Sharing economy – nowy instrument rozwoju polskiej gospodarki
Do 2025 r. globalne przychody z gospodarki współdzielenia sięgną ponad 330 mld dolarów. Ważne, byśmy potrafili tworzyć projekty, które pozwolą nam zaadaptować się do tego procesu – mówi Tomasz Styś, ekspert w obszarze samorząd terytorialny i rozwój regionalny Instytutu Sobieskiego.
Czy i dlaczego Uber i inne rozwiązania z zakresu sharing economy (ekonomia współdzielenia) powinny być zakazane?
Nie znajduję żadnych – poza czysto partykularnymi – uzasadnień, dlaczego miałyby być zakazane. Wydaje się, że warto raczej zastanowić się, co zrobić, żeby rozwiązania inspirowane koncepcją sharing economy, zarówno te transportowe (np. Uber), jak i hotelowe czy turystyczne (np. Airbnb) uregulować w sposób umożliwiający tworzenie synergii z zasobami polskiej gospodarki oraz wspierający innowacje technologiczne i nietechnologiczne – społeczne, organizacyjne, czy biznesowe.
Czy możliwy jest odwrót od ekonomii współdzielenia?
Gospodarka współpracy będzie istnieć niezależnie od jakichkolwiek formalnych zakazów, bowiem – jako zjawisko – jest czymś naturalnym. Dzielenie się zasobami, których mamy w nadmiarze lub których w danej chwili nie potrzebujemy jest przecież stare jak świat.
Jaki jest wpływ ekonomii współdzielenia na polską gospodarkę?
Uważam, że to potencjalnie nowy instrument rozwoju. Szacuje się, że do 2025 r. globalne przychody z gospodarki współdzielenia wyniosą ponad 330 mld dolarów. Ważne, żebyśmy potrafili tworzyć projekty biznesowe, które pozwolą nam zaadaptować się do tego procesu, nie zaś skupiać się na „zawracaniu Wisły kijem”.
Czy Uber może oznaczać zmierzch tradycyjnych korporacji taksówkarskich i stanowić konkurencję dla komunikacji miejskiej?
Uber jest raczej usługą komplementarną, niż konkurencyjną. W mojej ocenie wybierają ją ci, którzy wcześniej – z różnych powodów – i tak nie korzystali z konwencjonalnego przewozu osób. Jestem także zdania, że jest za wcześnie, żeby prognozować koniec „tradycyjnych” usług transportowych. Może się bowiem okazać, że modele biznesowe umożliwiające zarobkowe współdzielenie przejazdów będą bardziej swoistym akceleratorem zmian na tym rynku, niż zagrożeniem dla podmiotów dotychczas na nim funkcjonujących. Piłka jest po ich stronie boiska.
Rozmawiał Michał Duszczyk
Źródło: rp.pl. Czytaj dalej…
Autor
Tomasz Styś
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.