Politykę energetyczną Polski w mijającym 2015 roku należy ocenić negatywnie, głównie ze względu na brak spójnej wizji oraz doraźność działań. Jaskrawym przykładem powyższego jest sytuacja w sektorze wydobycia węgla kamiennego. Rok 2015 był w energetyce (nie tylko zresztą w tym obszarze) czasem oczekiwania na wybory, a zatem okresem bez strategicznych decyzji, za to z licznymi zaniedbaniami – opóźnienie budowy terminalu LNG jest tylko jednym z serii.
Plan na 2016 rok
2016 rok będzie trudny dla polskiej energetyki z uwagi na konieczność podjęcia działań na wielu polach jednocześnie. Pierwszym jest uruchomienie wyposażonego w narzędzia umożliwiające sprawne funkcjonowanie Ministerstwa Energii, które następnie przygotuje politykę energetyczną Polski; politykę zawierającą kluczowe wytyczne m.in. w zakresie polskiego miksu energetycznego w następnych dekadach ze wszystkimi wnioskami z tego płynącymi (ewentualna budowa elektrowni jądrowej, wsparcie rozwoju wybranych technologii w Polsce itd.). Z tym zadaniem trzeba będzie połączyć tworzenie strategii międzynarodowej w obszarze energii – dobór narzędzi oraz koalicjantów względem na nowo zdefiniowanych przez rząd polskich celów energetyczno-klimatycznych.
Drugim zadaniem jest oczywiście restrukturyzacja sektora wydobycia węgla kamiennego oraz plan połączenia części sektora wydobycia z elektroenergetyką nie pozbawiający koncernów energetycznych możliwości inwestycyjnych.
Kolejnym wyzwaniem pozostaje zapewnienie stabilności systemu elektroenergetycznego oraz bezpieczeństwa dostaw energii dla odbiorców – sytuacja z sierpnia br. najprawdopodobniej powtórzy się w przyszłym roku, gdyż niezbilansowanie systemu jest narastającym problemem.
Na rynku gazu będziemy obserwować dalszą liberalizację. W przypadku PGNiG presja nadpodaży gazu wynikająca z zapisów kontraktowych oraz uruchomienia terminalu LNG stanowić będzie duże wyzwanie. Wbrew krótkookresowym ocenom opartym jedynie na danych finansowych, w średnim i długim okresie główny podmiot na rynku gazu ma przed sobą bardzo trudne zadanie (zarówno w obszarze zarządczym, inwestycyjnym, jak też walki o rynek czy otwierania się na nowe rynki).
Rząd w 2016 roku będzie musiał także odpowiedzieć na pytanie dotyczące systemu wsparcia OZE oraz samej roli OZE w miksie energetycznym.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
W 2016 roku Polska musi ustalić, jakiego chce miksu energetycznego
Politykę energetyczną Polski w mijającym 2015 roku należy ocenić negatywnie, głównie ze względu na brak spójnej wizji oraz doraźność działań. Jaskrawym przykładem powyższego jest sytuacja w sektorze wydobycia węgla kamiennego. Rok 2015 był w energetyce (nie tylko zresztą w tym obszarze) czasem oczekiwania na wybory, a zatem okresem bez strategicznych decyzji, za to z licznymi zaniedbaniami – opóźnienie budowy terminalu LNG jest tylko jednym z serii.
Plan na 2016 rok
2016 rok będzie trudny dla polskiej energetyki z uwagi na konieczność podjęcia działań na wielu polach jednocześnie. Pierwszym jest uruchomienie wyposażonego w narzędzia umożliwiające sprawne funkcjonowanie Ministerstwa Energii, które następnie przygotuje politykę energetyczną Polski; politykę zawierającą kluczowe wytyczne m.in. w zakresie polskiego miksu energetycznego w następnych dekadach ze wszystkimi wnioskami z tego płynącymi (ewentualna budowa elektrowni jądrowej, wsparcie rozwoju wybranych technologii w Polsce itd.). Z tym zadaniem trzeba będzie połączyć tworzenie strategii międzynarodowej w obszarze energii – dobór narzędzi oraz koalicjantów względem na nowo zdefiniowanych przez rząd polskich celów energetyczno-klimatycznych.
Drugim zadaniem jest oczywiście restrukturyzacja sektora wydobycia węgla kamiennego oraz plan połączenia części sektora wydobycia z elektroenergetyką nie pozbawiający koncernów energetycznych możliwości inwestycyjnych.
Kolejnym wyzwaniem pozostaje zapewnienie stabilności systemu elektroenergetycznego oraz bezpieczeństwa dostaw energii dla odbiorców – sytuacja z sierpnia br. najprawdopodobniej powtórzy się w przyszłym roku, gdyż niezbilansowanie systemu jest narastającym problemem.
Na rynku gazu będziemy obserwować dalszą liberalizację. W przypadku PGNiG presja nadpodaży gazu wynikająca z zapisów kontraktowych oraz uruchomienia terminalu LNG stanowić będzie duże wyzwanie. Wbrew krótkookresowym ocenom opartym jedynie na danych finansowych, w średnim i długim okresie główny podmiot na rynku gazu ma przed sobą bardzo trudne zadanie (zarówno w obszarze zarządczym, inwestycyjnym, jak też walki o rynek czy otwierania się na nowe rynki).
Rząd w 2016 roku będzie musiał także odpowiedzieć na pytanie dotyczące systemu wsparcia OZE oraz samej roli OZE w miksie energetycznym.
Źródło: Biznes Alert. Czytaj dalej…
Autor
Mateusz Kędzierski
Były ekspert w obszarze Energetyka