Podsumowanie seminarium dotyczącego mechanizmów wsparcia finansowego dla inwestycji jądrowych w Polsce.
Eksperci i tematy wystąpień:
Rafał Libera, Instytut Sobieskiego, „Analiza porównawcza mechanizmów finansowania energetyki jądrowej”
dr Bożena Horbaczewska, SGH „SaHo jako model rozwoju polskiego programu energetyki jądrowej”
dr Matt Firla-Cuchra, KPMG, „Uwarunkowania i możliwości finansowania projektów energetyki jądrowej na bazie doświadczeń w Europie i na świecie”
Patryk Figiel, „System wsparcia w formie kontraktu różnicowego – zarys rozwiązań legislacyjnych dla polskiej energetyki jądrowej”
Cel
Celem spotkania było omówienie potencjalnych modeli finansowania polskiej energetyki jądrowej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu kontraktu różnicowego (Contract for Difference – CfD), Regulated Asset Base (RAB) oraz Modelu SaHo. Dyskusja koncentrowała się na ich zaletach, wadach oraz wyzwaniach związanych z ich wdrożeniem w kontekście polskiego systemu energetycznego, w tym w ramach ścieżki Coal-to-Nuclear.
Wyzwania
Bankowalność modelu finansowania – biorąc pod uwagę ogromny koszt związany z inwestycją w elektrownię jądrową, aby móc pozyskać finansowanie na rynku wybrany model musi wspierać przewidywalność przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej a tym samym stabilizować cenę energii wytwarzanej przez elektrownię. Z drugiej strony, w przypadku zaistnienia nierynkowych ograniczeń w wytwarzaniu i sprzedaży energii, inwestor powinien mieć dostęp do odpowiedniego mechanizmu kompensacyjnego..
Kontrakt różnicowy (CfD) – jest to model brytyjski bazujący na cenie gwarantowanej (“strike price”) i wykorzystany przy wielu projektach infrastruktury energetycznej jak np. morska energetyka wiatrowa. Ta właśnie forma pomocy publicznej została zastosowana w Czechach w ramach projektu Dukovany II – została kompleksowo przeanalizowana przez KE w ramach analizy czeskiego wniosku oraz wydania pozytywnej decyzji odnośnie tej inwestycji. Niemniej, problemy związane z inwestycją Hinkley Point C w Wielkiej Brytanii unaoczniły pewne ograniczenia CfD w przypadku projektów energetyki jądrowej. dowodząc, że niekoniecznie jest to uniwersalne rozwiązanie.
Model RAB – został zaproponowany w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla CfD w kontekście energetyki jądrowej, aby zapobiec powtórce z sytuacji z Hinkley Point C: zamknięcie finansowania dłużnego przed rozpoczęciem inwestycji, a następnie opóźnienia w budowie skutkujące naliczeniem odsetek co znacząco podwyższyło koszt dla inwestora. RAB jest bardziej elastyczny aniżeli CfD, ale wprowadzający inne ryzyka: (i) dla konsumentów, którzy (poprzez dodatkową opłatę) de facto współfinansują przy zerowym oprocentowaniu koszt budowy (a tym samym razem z inwestorem częściowo odpowiadają za ryzyko opóźnień w budowie); oraz (ii) państwa czy podatników, którzy zapewniają inwestorowi ostateczną gwarancję na wypadek zaistnienia czynników uniemożliwiających kontynuowanie budowy. Z drugiej strony, państwo ma możliwość oszacowania adekwatnego podziału ryzyka przed rozpoczęciem inwestycji i zastosowania odpowiednich bodźców, które skłonią inwestora do przeciwdziałania rażącym opóźnieniom oraz wzrostowi kosztów.
Model SaHo – wzorowany jest na fińskim spółdzielczym modelu Mankala, nie wymaga, według autorów, notyfikacji do Komisji Europejskiej w ramach unijnych zasad o pomocy publicznej. W kontekście polskim, wobec braku rozwiniętej spółdzielczości energetycznej, to państwo musiałoby podjąć się budowy elektrowni a następnie sprzedać udziały zainteresowanym energochłonnym podmiotom w ramach aukcji. A zatem, w przeciwieństwie do innych modeli, w momencie rozpoczęcia budowy inwestorów prywatnych nie obowiązuje umowa, która nakładałaby na nich konkretne obowiązki i ryzyka.Tym samym nie ma gwarancji, że cena po której inwestorzy byliby skłonni te udziały wykupić odzwierciedlałaby w pełni warunki rynkowe oraz umożliwiłaby państwu zrealizowanie zwrotu z inwestycji.. Pewnym rozwiązaniem mogłoby być włączenie samorządów do tego typu projektów. Natomiast obecnie nie posiadamy kompleksowej strategii energetycznej dla samorządów a tym samym brakuje określonej oferty dla JST w zakresie finansowania energetyki.
Wnioski
Państwo polskie powinno przeprowadzić kompleksową analizę modeli finansowania energetyki jądrowej i wybrać na potrzeby kolejnych projektów taki mechanizm, który z jednej strony maksymalizuje szanse na skuteczną realizację tych strategicznych inwestycji a z drugiej przyczynia się do ich akceptacji przez społeczeństwo (m.in. poprzez efektywność kosztową a tym samym obniżenie kosztów energii elektrycznej dla konsumentów). Natomiast. w miarę postępu projektów jądrowych modele finansowania będą ewoluować w kierunku bardziej elastycznych i hybrydowych form.
Polska, z uwagi na swoje szczególne uwarunkowania i doświadczenia, powinna wypracować a następnie wdrożyć strategię coal-to-nuclear z myślą o stworzeniu technologii i modelu działania (know-how), który następnie mógłby być eksportowany na rynki zagraniczne.
Ryzyko regulacyjne i polityczne odgrywa kluczową rolę w projektach jądrowych, dlatego ważne jest zapewnienie długoterminowej stabilności regulacyjnej.
Rekomendacje
W ramach identyfikacji najlepszego modelu finansowania inwestycji w ścieżce coal to nuclear oraz w następstwie dyskusji z ekspertami ds. finansowania inwestycji jądrowych, Instytut Sobieskiego zidentyfikował istotne obszary, które wymagają szczególnej uwagi w kontekście przyszłości energetyki jądrowej w Polsce
Budowanie akceptacji społecznej – Kluczowe dla wdrożenia bardziej ryzykownych modeli finansowania.
Modyfikacja modeli finansowych w stronę ścieżki hybrydowej tj. rozpoczynając od odgórnych regulacji, które będą w coraz większym stopniu elastyczne potrzeby rynku i inwestorów.
Rozwój łańcucha dostaw – Rząd powinien nie tylko stawiać wymagania, ale również wspierać rozwój infrastruktury i kompetencji w sektorze.
Wypracowanie odpowiednich modeli finansowania jest kluczowe, jeżeli poważnie myślimy o rozkwicie energetyki jądrowej w Polsce.
Ma wieloletnie doświadczenie w project finance zdobyte podczas pracy nad strukturyzacją oraz finansowaniem skomplikowanych projektów w Afryce, Azji oraz Europie. Obecnie jest menadżerem w grupie spółek świadczących usługi oraz dostarczających technologię dla korporacji z przemysłu naftowego i gazowego oraz operatorów morskich farm wiatrowych.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Mechanizmy wsparcia finansowego dla inwestycji jądrowych w Polsce
Podsumowanie seminarium dotyczącego mechanizmów wsparcia finansowego dla inwestycji jądrowych w Polsce.
Eksperci i tematy wystąpień:
Cel
Celem spotkania było omówienie potencjalnych modeli finansowania polskiej energetyki jądrowej, ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu kontraktu różnicowego (Contract for Difference – CfD), Regulated Asset Base (RAB) oraz Modelu SaHo. Dyskusja koncentrowała się na ich zaletach, wadach oraz wyzwaniach związanych z ich wdrożeniem w kontekście polskiego systemu energetycznego, w tym w ramach ścieżki Coal-to-Nuclear.
Wyzwania
Bankowalność modelu finansowania – biorąc pod uwagę ogromny koszt związany z inwestycją w elektrownię jądrową, aby móc pozyskać finansowanie na rynku wybrany model musi wspierać przewidywalność przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej a tym samym stabilizować cenę energii wytwarzanej przez elektrownię. Z drugiej strony, w przypadku zaistnienia nierynkowych ograniczeń w wytwarzaniu i sprzedaży energii, inwestor powinien mieć dostęp do odpowiedniego mechanizmu kompensacyjnego..
Kontrakt różnicowy (CfD) – jest to model brytyjski bazujący na cenie gwarantowanej (“strike price”) i wykorzystany przy wielu projektach infrastruktury energetycznej jak np. morska energetyka wiatrowa. Ta właśnie forma pomocy publicznej została zastosowana w Czechach w ramach projektu Dukovany II – została kompleksowo przeanalizowana przez KE w ramach analizy czeskiego wniosku oraz wydania pozytywnej decyzji odnośnie tej inwestycji. Niemniej, problemy związane z inwestycją Hinkley Point C w Wielkiej Brytanii unaoczniły pewne ograniczenia CfD w przypadku projektów energetyki jądrowej. dowodząc, że niekoniecznie jest to uniwersalne rozwiązanie.
Model RAB – został zaproponowany w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla CfD w kontekście energetyki jądrowej, aby zapobiec powtórce z sytuacji z Hinkley Point C: zamknięcie finansowania dłużnego przed rozpoczęciem inwestycji, a następnie opóźnienia w budowie skutkujące naliczeniem odsetek co znacząco podwyższyło koszt dla inwestora. RAB jest bardziej elastyczny aniżeli CfD, ale wprowadzający inne ryzyka: (i) dla konsumentów, którzy (poprzez dodatkową opłatę) de facto współfinansują przy zerowym oprocentowaniu koszt budowy (a tym samym razem z inwestorem częściowo odpowiadają za ryzyko opóźnień w budowie); oraz (ii) państwa czy podatników, którzy zapewniają inwestorowi ostateczną gwarancję na wypadek zaistnienia czynników uniemożliwiających kontynuowanie budowy. Z drugiej strony, państwo ma możliwość oszacowania adekwatnego podziału ryzyka przed rozpoczęciem inwestycji i zastosowania odpowiednich bodźców, które skłonią inwestora do przeciwdziałania rażącym opóźnieniom oraz wzrostowi kosztów.
Model SaHo – wzorowany jest na fińskim spółdzielczym modelu Mankala, nie wymaga, według autorów, notyfikacji do Komisji Europejskiej w ramach unijnych zasad o pomocy publicznej. W kontekście polskim, wobec braku rozwiniętej spółdzielczości energetycznej, to państwo musiałoby podjąć się budowy elektrowni a następnie sprzedać udziały zainteresowanym energochłonnym podmiotom w ramach aukcji. A zatem, w przeciwieństwie do innych modeli, w momencie rozpoczęcia budowy inwestorów prywatnych nie obowiązuje umowa, która nakładałaby na nich konkretne obowiązki i ryzyka.Tym samym nie ma gwarancji, że cena po której inwestorzy byliby skłonni te udziały wykupić odzwierciedlałaby w pełni warunki rynkowe oraz umożliwiłaby państwu zrealizowanie zwrotu z inwestycji.. Pewnym rozwiązaniem mogłoby być włączenie samorządów do tego typu projektów. Natomiast obecnie nie posiadamy kompleksowej strategii energetycznej dla samorządów a tym samym brakuje określonej oferty dla JST w zakresie finansowania energetyki.
Wnioski
Państwo polskie powinno przeprowadzić kompleksową analizę modeli finansowania energetyki jądrowej i wybrać na potrzeby kolejnych projektów taki mechanizm, który z jednej strony maksymalizuje szanse na skuteczną realizację tych strategicznych inwestycji a z drugiej przyczynia się do ich akceptacji przez społeczeństwo (m.in. poprzez efektywność kosztową a tym samym obniżenie kosztów energii elektrycznej dla konsumentów). Natomiast. w miarę postępu projektów jądrowych modele finansowania będą ewoluować w kierunku bardziej elastycznych i hybrydowych form.
Ryzyko regulacyjne i polityczne odgrywa kluczową rolę w projektach jądrowych, dlatego ważne jest zapewnienie długoterminowej stabilności regulacyjnej.
Rekomendacje
W ramach identyfikacji najlepszego modelu finansowania inwestycji w ścieżce coal to nuclear oraz w następstwie dyskusji z ekspertami ds. finansowania inwestycji jądrowych, Instytut Sobieskiego zidentyfikował istotne obszary, które wymagają szczególnej uwagi w kontekście przyszłości energetyki jądrowej w Polsce
Wypracowanie odpowiednich modeli finansowania jest kluczowe, jeżeli poważnie myślimy o rozkwicie energetyki jądrowej w Polsce.
Autor
Rafał Libera
Ekspert w dziedzinie energetyka i infrastruktura.
Ma wieloletnie doświadczenie w project finance zdobyte podczas pracy nad strukturyzacją oraz finansowaniem skomplikowanych projektów w Afryce, Azji oraz Europie. Obecnie jest menadżerem w grupie spółek świadczących usługi oraz dostarczających technologię dla korporacji z przemysłu naftowego i gazowego oraz operatorów morskich farm wiatrowych.