Zamieszanie wokół komisji śledczej ds. nieprawidłowości nadzoru właścicielskiego nad PKN Orlen S.A. zamroziło dyskusję nad przekształceniami sektora naftowego. Propozycje dotyczące tego sektora są oceniane w świetle interesów polityków i grup kapitałowych pojawiających się w kontekście afery. Polsce potrzebny jest program wobec sektora naftowego zgodny z zasadami racjonalnego gospodarowania oraz interesem państwa.
Instytut Sobieskiego proponuje:
Doprowadzić do połączenia PKN Orlen oraz Grupy Lotos. Grupa Lotos jest zbyt małym organizmem gospodarczym aby rozwijać się samodzielnie. Alternatywą wobec połączenia z Orlenem jest wchłonięcie Grupy Lotos przez zagraniczny koncern naftowy. Firmy z krajów sojuszniczych wobec Polski nie wykazywały zainteresowania Grupą Lotos, a zbycie na rzecz firm pochodzących z Federacji Rosyjskiej jest sprzeczne z polskim interesem
Obniżyć udział Skarbu Państwa w kapitale PKN Orlen do 20 %, co pozwoli zachować pozytywny wpływ Skarbu na najważniejsze decyzje spółki. Przez co najmniej pięć lat pozostawić udział Skarbu Państwa na poziomie 20%.
W najbliższych dekadach zużycie ropy przez Polskę wzrośnie o co najmniej 10 mln ton. Ilość ta powinna pochodzić od dostawców innych niż firmy rosyjskie. Aby umożliwić dywersyfikację dostaw:
należy doprowadzić do dokończenia rurociągu Odessa-Brody-Gdańsk przez spółkę z udziałem kapitału amerykańskiego oraz polskiego reprezentowanego przez PERN Przyjaźń. Alternatywna linia zaopatrzenia ma strategiczne znaczenie dla Polski i Ukrainy,
Orlen powinien pozyskiwać dostęp do złóż ropy naftowej poza granicami kraju.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Program dla Sektora Naftowego
Zamieszanie wokół komisji śledczej ds. nieprawidłowości nadzoru właścicielskiego nad PKN Orlen S.A. zamroziło dyskusję nad przekształceniami sektora naftowego. Propozycje dotyczące tego sektora są oceniane w świetle interesów polityków i grup kapitałowych pojawiających się w kontekście afery. Polsce potrzebny jest program wobec sektora naftowego zgodny z zasadami racjonalnego gospodarowania oraz interesem państwa.
Instytut Sobieskiego proponuje:
Doprowadzić do połączenia PKN Orlen oraz Grupy Lotos. Grupa Lotos jest zbyt małym organizmem gospodarczym aby rozwijać się samodzielnie. Alternatywą wobec połączenia z Orlenem jest wchłonięcie Grupy Lotos przez zagraniczny koncern naftowy. Firmy z krajów sojuszniczych wobec Polski nie wykazywały zainteresowania Grupą Lotos, a zbycie na rzecz firm pochodzących z Federacji Rosyjskiej jest sprzeczne z polskim interesem
Obniżyć udział Skarbu Państwa w kapitale PKN Orlen do 20 %, co pozwoli zachować pozytywny wpływ Skarbu na najważniejsze decyzje spółki. Przez co najmniej pięć lat pozostawić udział Skarbu Państwa na poziomie 20%.
W najbliższych dekadach zużycie ropy przez Polskę wzrośnie o co najmniej 10 mln ton. Ilość ta powinna pochodzić od dostawców innych niż firmy rosyjskie. Aby umożliwić dywersyfikację dostaw:
Autor
Paweł Szałamacha
Członek Rady Instytutu Sobieskiego