MSWiA poprzez wdrożenie PESEL2 chciałoby zmniejszyć ilość dokumentów wydawanych obywatelom, ułatwić czynności administracyjne i zapewnić warunki do sprawnej identyfikacji mieszkańców Polski. Obywatel zostałby „odmiejscowiony”, co oznacza, że wykonywanie części czynności administracyjnych byłoby możliwe w dowolnym urzędzie, a nie tylko we właściwym dla miejsca zamieszkania.
Eksperci Instytutu Sobieskiego uważają, że mimo dobrych chęci MSWiA, koncepcja systemu PESEL2 jest niedostatecznie przemyślana i niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń. Deklarowane cele są nieprecyzyjne i zbyt szeroko zakrojone. Ponadto trudno dostrzec związek między samą koncepcją systemu PESEL2 a jego deklarowanymi celami, co w przypadku tak wielkiego przedsięwzięcia musi budzić niepokój. Eksperci Instytutu również zwrócili uwagę na fakt, że w żadnym z opublikowanych dokumentów autorzy koncepcji PESEL2 nie odnieśli się do wielu istotnych problemów bezpieczeństwa, typowych dla takich systemów.
Zdaniem ekspertów Instytutu wdrożenie systemu w planowanym kształcie obniży poziom skuteczności dotychczasowych sposobów udowadniania tożsamości przez obywateli a w konsekwencji doprowadzi m. in. do wzrostu wyłudzeń świadczeń od urzędów państwowych. PESEL2 umożliwi kilkudziesięciu tysiącom urzędników niekontrolowane i nieograniczone przeszukiwanie wielu baz danych z danymi o życiu i zdrowiu wszystkich obywateli.
Raport o PESEL2 zawiera analizę koncepcji MSWiA, omówienie roli centralnych rejestrów z danymi osobowymi i zagrożeń z nimi związanych oraz propozycję bezpiecznego rozwiązania systemowego dla rejestrów państwowych i komercyjnych. Proponowane przez ekspertów Instytutu rozwiązanie stworzyłoby warunki dla prostej i skutecznej identyfikacji osób oraz zapewniłoby właściwą równowagę między interesami państwa i ochroną prywatności obywateli.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Czy PESEL2 jest potrzebny?
MSWiA poprzez wdrożenie PESEL2 chciałoby zmniejszyć ilość dokumentów wydawanych obywatelom, ułatwić czynności administracyjne i zapewnić warunki do sprawnej identyfikacji mieszkańców Polski. Obywatel zostałby „odmiejscowiony”, co oznacza, że wykonywanie części czynności administracyjnych byłoby możliwe w dowolnym urzędzie, a nie tylko we właściwym dla miejsca zamieszkania.
Eksperci Instytutu Sobieskiego uważają, że mimo dobrych chęci MSWiA, koncepcja systemu PESEL2 jest niedostatecznie przemyślana i niesie ze sobą wiele poważnych zagrożeń. Deklarowane cele są nieprecyzyjne i zbyt szeroko zakrojone. Ponadto trudno dostrzec związek między samą koncepcją systemu PESEL2 a jego deklarowanymi celami, co w przypadku tak wielkiego przedsięwzięcia musi budzić niepokój. Eksperci Instytutu również zwrócili uwagę na fakt, że w żadnym z opublikowanych dokumentów autorzy koncepcji PESEL2 nie odnieśli się do wielu istotnych problemów bezpieczeństwa, typowych dla takich systemów.
Zdaniem ekspertów Instytutu wdrożenie systemu w planowanym kształcie obniży poziom skuteczności dotychczasowych sposobów udowadniania tożsamości przez obywateli a w konsekwencji doprowadzi m. in. do wzrostu wyłudzeń świadczeń od urzędów państwowych. PESEL2 umożliwi kilkudziesięciu tysiącom urzędników niekontrolowane i nieograniczone przeszukiwanie wielu baz danych z danymi o życiu i zdrowiu wszystkich obywateli.
Raport o PESEL2 zawiera analizę koncepcji MSWiA, omówienie roli centralnych rejestrów z danymi osobowymi i zagrożeń z nimi związanych oraz propozycję bezpiecznego rozwiązania systemowego dla rejestrów państwowych i komercyjnych. Proponowane przez ekspertów Instytutu rozwiązanie stworzyłoby warunki dla prostej i skutecznej identyfikacji osób oraz zapewniłoby właściwą równowagę między interesami państwa i ochroną prywatności obywateli.
Autor
Robert Kępczyński
Krzysztof Komorowski
Ekspert w obszarze Nowe technologie
Piotr Kociński
Tadeusz Chełkowski