Raport został opracowany po analizie informacji oraz propozycji otrzymanych od instytucji państwowych i ekspertów zewnętrznych. Przy jego opracowaniu korzystano zarówno z materiałów nadesłanych i informacji uzyskanych podczas spotkań bezpośrednich: narad i spotkań z przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych, ekspertami, a także wizyt w Dowództwie Sił Powietrznych oraz 36 splt.
Ostateczny kształt raport przybrał po uwzględnieniu wniosków z posiedzenia Rady Bezpieczeństwa Narodowego w dniu 29.09. 2010. Raport został upubliczniony na stronach internetowych BBN 18 listopada ubiegłego roku i do tej pory pozostaje jedynym powszechnie dostępnym, stworzonym przez władze polskie dokumentem odnoszącym się do największej tragedii III RP jaką była katastrofa smoleńska.
Jak we wstępie raportu stwierdza Szef BBN katastrofa ta „z jej dramatycznymi konsekwencjami postawiła na porządku dnia potrzebę przeanalizowania zasad i procedur zapewniania bezpieczeństwa transportu powietrznego osób zajmujących ważne (VIP) w tym najważniejsze (HEAD), stanowiska państwowe.”
Ale katastrofa smoleńska, choć z pewnością najbardziej tragiczny moment w dziejach Polski niepodległej po 1989 roku, nie była pierwszym wydarzeniem tego rodzaju. Dlatego też obszary tematyczne jakie powinny zostać wskazane i poddane analizie przy omawianiu zasad bezpieczeństwa lotów, oraz hierarchia ich ważności podyktowane są wystąpieniem w ciągu ostatnich 6 lat trzech poważnych katastrof z udziałem statków powietrznych eksploatowanych przez Siły Powietrzne z VIP-ami na pokładzie (raport BBN nie wymienia innych zdarzeń poza katastrofą smoleńską).
Były ekspert w dziedzinach Bezpieczeństwo, Obronność i Administracja. Były prezes Zarządu. Obecnie Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wcześniej między innymi członek Rady Służby Cywilnej (2010-2012), doradca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego (2007-2010), podsekretarz stanu w MSWiA, szef Obrony Cywilnej Kraju (2005-2007). Ukończył studia na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, absolwent studiów podyplomowych w l’Institut de Hautes Études en Administration Publique (IDHEAP) w Lozannie, absolwent École Nationale d’Administration (ENA) w Paryżu.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Uwagi do raportu BBN – Przewóz powietrzny najważniejszych osób w państwie
Raport został opracowany po analizie informacji oraz propozycji otrzymanych od instytucji państwowych i ekspertów zewnętrznych. Przy jego opracowaniu korzystano zarówno z materiałów nadesłanych i informacji uzyskanych podczas spotkań bezpośrednich: narad i spotkań z przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych, ekspertami, a także wizyt w Dowództwie Sił Powietrznych oraz 36 splt.
Ostateczny kształt raport przybrał po uwzględnieniu wniosków z posiedzenia Rady Bezpieczeństwa Narodowego w dniu 29.09. 2010. Raport został upubliczniony na stronach internetowych BBN 18 listopada ubiegłego roku i do tej pory pozostaje jedynym powszechnie dostępnym, stworzonym przez władze polskie dokumentem odnoszącym się do największej tragedii III RP jaką była katastrofa smoleńska.
Jak we wstępie raportu stwierdza Szef BBN katastrofa ta „z jej dramatycznymi konsekwencjami postawiła na porządku dnia potrzebę przeanalizowania zasad i procedur zapewniania bezpieczeństwa transportu powietrznego osób zajmujących ważne (VIP) w tym najważniejsze (HEAD), stanowiska państwowe.”
Ale katastrofa smoleńska, choć z pewnością najbardziej tragiczny moment w dziejach Polski niepodległej po 1989 roku, nie była pierwszym wydarzeniem tego rodzaju. Dlatego też obszary tematyczne jakie powinny zostać wskazane i poddane analizie przy omawianiu zasad bezpieczeństwa lotów, oraz hierarchia ich ważności podyktowane są wystąpieniem w ciągu ostatnich 6 lat trzech poważnych katastrof z udziałem statków powietrznych eksploatowanych przez Siły Powietrzne z VIP-ami na pokładzie (raport BBN nie wymienia innych zdarzeń poza katastrofą smoleńską).
Autor
Paweł Soloch
Były ekspert w dziedzinach Bezpieczeństwo, Obronność i Administracja. Były prezes Zarządu. Obecnie Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, wcześniej między innymi członek Rady Służby Cywilnej (2010-2012), doradca Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego (2007-2010), podsekretarz stanu w MSWiA, szef Obrony Cywilnej Kraju (2005-2007). Ukończył studia na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, absolwent studiów podyplomowych w l’Institut de Hautes Études en Administration Publique (IDHEAP) w Lozannie, absolwent École Nationale d’Administration (ENA) w Paryżu.