Przedmiotem analizy jest identyfikacja kluczowych aspektów związanych z organizacją systemu gospodarowania przeznaczonymi do użytku konsumenckiego środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce oraz rozpoznanie możliwości realizacji stawianych przed nim celów, wynikających z:
♦ zobowiązań Polski jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej;
♦ wyzwań związanych z przyjętym przez Komisję Europejską pakietem dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym.
Po przeprowadzonej analizie stwierdzono m.in., że.:
♦ w Polsce – w łańcuchu logistycznym gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach (wprowadzenie środka niebezpiecznego do obrotu –> nabycie środka niebezpiecznego jako produktu rynkowego –> wytworzenie odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych –> odbiór odpadów –> odzysk i recykling/utylizacja) – ich zagospodarowanie odbywa się w trzech niezależnych od siebie systemach, jako:
wybranych substancje chemiczne – zgodnie z regulacjami zawartymi w USCM;
opakowań po środkach niebezpiecznych – zgodnie z regulacjami zawartymi w UGO;
wybranych frakcji odpadów komunalnych (odpadów niebezpiecznych, surowcowych frakcji odpadów komunalnych lub zmieszanych odpadów komunalnych) – zgodnie z regulacjami zawartymi w UCPG;
♦instytucjonalizacja systemu porozumień zawieranych przez marszałków województw i organizacje samorządu gospodarczego w celu organizacji systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych (2014 r.) zbiegła się w czasie ze zmniejszającą się dynamiką osiąganych poziomów odzysku i recyklingu (patrz wykres 6) oraz niedostosowaniem infrastruktury potrzebnej do realizacji celów ekologicznych systemu gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach;
♦ w skali kraju zostało zawartych dziesięć porozumień pomiędzy organizacjami samorządu gospodarczego i marszałkami województw:
jedno w województwie łódzkim;
jedno w województwie małopolskim;
pięć w województwie mazowieckim;
trzy w województwie śląskim;
♦ w 2015 r. organizacje samorządu gospodarczego reprezentujące grupy producentów dokonujących wprowadzenia środków niebezpiecznych w opakowaniach osiągnęły (zbiorczo) poziom 5,61% odzysku (z wyłączeniem recyklingu) – przy wymaganych prawem 10% – oraz poziom 6,47% recyklingu – przy wymaganych prawem 0%;
♦ w związku z przyjęciem przez Radę UE wniosków w sprawie planu działań UE na rzecz implementacji pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, za kluczową kwestię uznać należy zarządzanie procesem zmiany organizacyjnej polegającym m.in. na równoczesnym wprowadzaniu usprawnień w celu realizacji celów krótkookresowych i transformacji gospodarki odpadami z modelu dotychczasowego na model cyrkularny.
Były ekspert w dziedzinie Gospodarka odpadami. Analityk i wykładowca akademicki. Współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
System gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce
Przedmiotem analizy jest identyfikacja kluczowych aspektów związanych z organizacją systemu gospodarowania przeznaczonymi do użytku konsumenckiego środkami niebezpiecznymi w opakowaniach w Polsce oraz rozpoznanie możliwości realizacji stawianych przed nim celów, wynikających z:
♦ zobowiązań Polski jako kraju członkowskiego Unii Europejskiej;
♦ wyzwań związanych z przyjętym przez Komisję Europejską pakietem dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym.
Po przeprowadzonej analizie stwierdzono m.in., że.:
♦ w Polsce – w łańcuchu logistycznym gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach (wprowadzenie środka niebezpiecznego do obrotu –> nabycie środka niebezpiecznego jako produktu rynkowego –> wytworzenie odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych –> odbiór odpadów –> odzysk i recykling/utylizacja) – ich zagospodarowanie odbywa się w trzech niezależnych od siebie systemach, jako:
♦instytucjonalizacja systemu porozumień zawieranych przez marszałków województw i organizacje samorządu gospodarczego w celu organizacji systemu zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań po środkach niebezpiecznych (2014 r.) zbiegła się w czasie ze zmniejszającą się dynamiką osiąganych poziomów odzysku i recyklingu (patrz wykres 6) oraz niedostosowaniem infrastruktury potrzebnej do realizacji celów ekologicznych systemu gospodarowania środkami niebezpiecznymi w opakowaniach;
♦ w skali kraju zostało zawartych dziesięć porozumień pomiędzy organizacjami samorządu gospodarczego i marszałkami województw:
♦ w 2015 r. organizacje samorządu gospodarczego reprezentujące grupy producentów dokonujących wprowadzenia środków niebezpiecznych w opakowaniach osiągnęły (zbiorczo) poziom 5,61% odzysku (z wyłączeniem recyklingu) – przy wymaganych prawem 10% – oraz poziom 6,47% recyklingu – przy wymaganych prawem 0%;
♦ w związku z przyjęciem przez Radę UE wniosków w sprawie planu działań UE na rzecz implementacji pakietu dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, za kluczową kwestię uznać należy zarządzanie procesem zmiany organizacyjnej polegającym m.in. na równoczesnym wprowadzaniu usprawnień w celu realizacji celów krótkookresowych i transformacji gospodarki odpadami z modelu dotychczasowego na model cyrkularny.
Autor
Robert Foks
Były ekspert w dziedzinie Gospodarka odpadami. Analityk i wykładowca akademicki. Współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.
Tomasz Styś
Niezależny konsultant doradzający podmiotom prywatnym i publicznym. Autor i współautor raportów dotyczących gospodarki odpadami, m.in.: System gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Perspektywa zamknięcia obiegu, Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2030, Rynek gospodarowania odpadami komunalnymi w Polsce. Perspektywa 2030, Rynek gospodarowania odpadami opakowaniowymi w Polsce. Wybrane regulacje i ich implementacja.