Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwleka z rozszerzaniem elektronicznego systemu poboru opłat na drogach viaTOLL, ponieważ obawia się podejmowania niepopularnych decyzji, szczególnie w roku wyborczym; tymczasem w skali całej gospodarki rozszerzanie tego systemu jest pozytywne, uważa dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego.
„Rozszerzanie dróg objętych systemem opłat nie cieszy się poparciem wyborców. Opóźnienia w obejmowaniu kolejnych dróg elektronicznym poborem opłat można tłumaczyć niechęcią do podejmowania niepopularnych decyzji” – komentuje dla agencji ISBnews Zaborowski.
Podkreśla, że chociaż w skali całej gospodarki rozszerzanie elektronicznego system poboru opłat jest pozytywne i zmniejsza rozdźwięk kosztowy między transportem ciężarowym a kolejowym, w którym płaci się za dostęp do infrastruktury, to wyborcom brakuje takiej refleksji.
„Elektroniczny system poboru opłat jest bardzo dobrym narzędziem urealniającym koszty korzystania z dróg. Z badań wynika, że wbrew powszechnym opiniom transport samochodowy jest najbardziej dotowaną gałęzią transportu. Państwo ponosi ok. 75-80% kosztów. Jak to jest możliwe? Z kasy państwa finansowana jest nie tylko budowa dróg, ale także koszty leczenia ofiar wypadków, wypłacane są renty, teren zajęty na drogi nie jest wykorzystywany w inny sposób, nie są też odprowadzane od nich podatki” – tłumaczy Zaborowski.
Według eksperta, pobór opłat za korzystanie z dróg przez samochody ciężarowe finansuje infrastrukturę w podobny sposób, jak opłaty na kolei za korzystanie z torów. W 2014 r. przeprowadzono tylko jedno rozszerzenie systemu elektronicznych płatności i objęto nim 266 km. System obejmuje nadal mniej niż połowę dróg – w 2018 r. opłatami ma być objętych 7 tys. km dróg, obecnie jest mniej niż 3 tys. km.
Przychody z elektronicznego system poboru opłat systemu viaTOLL wzrosły do 1,38 mld zł w 2014 r., w 2013 r. wyniosły ok. 1,1 mld zł. W 2014 r. sieć dróg płatnych objętych systemem zwiększyła się o 266 km i w sumie sięgnęła 2919 km. Od uruchomienia systemu 1 lipca 2011 r. wpływy osiągnęły 3,936 mld zł. W 2014 r. zebrano największą sumę od czasu wdrożenia systemu, ale zdaniem ekspertów mogłaby być większa, gdyby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obejmowała systemem kolejne odcinki dróg. Tymczasem z roku na rok spada liczba kilometrów tras, na które rozszerzane jest e-myto. W 2013 r. było to ponad 760 km, w 2015 r. ma być to zaledwie 250 km.
Prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego. Były pracownik biura planistycznego w Radomiu i wykładowca akademicki w Krakowie. Naukowo zajmuje się strukturą terytorialno-administracyjną kraju, zawodowo - wsparciem regionów kryzysowych i planowaniem transportu publicznego. Zwolennik równowagi - w rozwoju, w przestrzeni, w transporcie; także w życiu. Ubolewa nad zniszczeniem polskiego krajobrazu i architektonicznym kiczem. Miłośnik cywilizacji europejskiej i wartości republikańskich. W wolnym czasie zgłębia dziedzictwo kulturowe Ziemi Radomskiej, działa w Szkole Nowej Ewangelizacji i śpiewa w kwartecie wokalnym; czasem jeździ rowerem po Alpach
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GDDKiA zwleka z rozszerzaniem systemu viaTOLL
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwleka z rozszerzaniem elektronicznego systemu poboru opłat na drogach viaTOLL, ponieważ obawia się podejmowania niepopularnych decyzji, szczególnie w roku wyborczym; tymczasem w skali całej gospodarki rozszerzanie tego systemu jest pozytywne, uważa dr Łukasz Zaborowski, ekspert Instytutu Sobieskiego.
„Rozszerzanie dróg objętych systemem opłat nie cieszy się poparciem wyborców. Opóźnienia w obejmowaniu kolejnych dróg elektronicznym poborem opłat można tłumaczyć niechęcią do podejmowania niepopularnych decyzji” – komentuje dla agencji ISBnews Zaborowski.
Podkreśla, że chociaż w skali całej gospodarki rozszerzanie elektronicznego system poboru opłat jest pozytywne i zmniejsza rozdźwięk kosztowy między transportem ciężarowym a kolejowym, w którym płaci się za dostęp do infrastruktury, to wyborcom brakuje takiej refleksji.
„Elektroniczny system poboru opłat jest bardzo dobrym narzędziem urealniającym koszty korzystania z dróg. Z badań wynika, że wbrew powszechnym opiniom transport samochodowy jest najbardziej dotowaną gałęzią transportu. Państwo ponosi ok. 75-80% kosztów. Jak to jest możliwe? Z kasy państwa finansowana jest nie tylko budowa dróg, ale także koszty leczenia ofiar wypadków, wypłacane są renty, teren zajęty na drogi nie jest wykorzystywany w inny sposób, nie są też odprowadzane od nich podatki” – tłumaczy Zaborowski.
Według eksperta, pobór opłat za korzystanie z dróg przez samochody ciężarowe finansuje infrastrukturę w podobny sposób, jak opłaty na kolei za korzystanie z torów. W 2014 r. przeprowadzono tylko jedno rozszerzenie systemu elektronicznych płatności i objęto nim 266 km. System obejmuje nadal mniej niż połowę dróg – w 2018 r. opłatami ma być objętych 7 tys. km dróg, obecnie jest mniej niż 3 tys. km.
Przychody z elektronicznego system poboru opłat systemu viaTOLL wzrosły do 1,38 mld zł w 2014 r., w 2013 r. wyniosły ok. 1,1 mld zł. W 2014 r. sieć dróg płatnych objętych systemem zwiększyła się o 266 km i w sumie sięgnęła 2919 km. Od uruchomienia systemu 1 lipca 2011 r. wpływy osiągnęły 3,936 mld zł. W 2014 r. zebrano największą sumę od czasu wdrożenia systemu, ale zdaniem ekspertów mogłaby być większa, gdyby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad obejmowała systemem kolejne odcinki dróg. Tymczasem z roku na rok spada liczba kilometrów tras, na które rozszerzane jest e-myto. W 2013 r. było to ponad 760 km, w 2015 r. ma być to zaledwie 250 km.
Źródło: Finanse.wp.pl. Czytaj dalej…
Autor
dr Łukasz Zaborowski
Prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego. Były pracownik biura planistycznego w Radomiu i wykładowca akademicki w Krakowie. Naukowo zajmuje się strukturą terytorialno-administracyjną kraju, zawodowo - wsparciem regionów kryzysowych i planowaniem transportu publicznego. Zwolennik równowagi - w rozwoju, w przestrzeni, w transporcie; także w życiu. Ubolewa nad zniszczeniem polskiego krajobrazu i architektonicznym kiczem. Miłośnik cywilizacji europejskiej i wartości republikańskich. W wolnym czasie zgłębia dziedzictwo kulturowe Ziemi Radomskiej, działa w Szkole Nowej Ewangelizacji i śpiewa w kwartecie wokalnym; czasem jeździ rowerem po Alpach