Samorządy z roku na rok zwiększają finansowanie należących do nich spółek komunalnych. W imieniu miast zajmują się one min. budową sieci wodno-kanalizacyjnych prowadzeniem inwestycji komunalnych czy organizacją transportu miejskiego.
W tym roku na ich funkcjonowanie Warszawa zdążyła już wydać o 55 mln zł więcej niż przed rokiem (w sumie 3,6 mld zł na koniec listopada). Gdańsk -1,6 mld zł,podczas gdy w 2011 r. – 1,48 mld zł. Tymczasem kapitał toruńskich spółek wzrósł z ok. 374 mln zł w 2010 r. do 481 mln zł w roku bieżącym. Niektóre miasta zaplanowały już także podniesienie wydatków w 2013 r. – Szczecin zwiększy je o ponad 52 mln zł (do 1,19 mld zł), a Kraków – o 64 mln zł. Eksperci nie mają wątpliwości samorządy mają coraz więcej obowiązków, a ich budżety są przez to coraz bardziej napięte. Dlatego wolą powierzać realizację zadań swoim spółkom.
– Skoro te spółki nie są brane pod uwagę we wskaźniku zadłużenia, to samorządy muszą tam szukać drogi ucieczki Wiąże się to też z rozliczeniami VAT, które miasta odczuwają w coraz bardziej dotkliwy sposób. Urzędy coraz częściej zachowują się jak przedsiębiorcy, np. sprzedając utworzone przez siebie spółki. Taka tendencja w najbliższych latach będzie się nasilać – wróży Janusz Kobeszko z Instytutu Sobieskiego.
Według danych GUS zadłużenie spółek prawa handlowego podsektora samorządowego zaliczonych do sektora general govemment na koniec 2011 r. wyniosło łącznie 104 mln zł Możliwości zadłużania się w skali kraju są więc jeszcze spore. Jak informują Ministerstwo Finansów i GUS, w związku z rosnącą liczbą podmiotów zaliczanych do sektora general government od 2013 r. zostaną one objęte badaniem statystycznym w takim zakresie informacji, jaki obowiązuje jednostki sektora finansów publicznych.
Ekspert rynku nieruchomości i aktywista miejski, pracował w wielu rolach publicznych i społecznych. Jest uprawnionym doradcą podatkowym oraz audytorem. Obecna pasja to antropologia cyfrowa, czyli refleksja humanistyczna nad światem cyfrowym, który na naszych oczach stwarza inne jawy, niż jawa Istnienia. Jego analizy eksperckie dotyczą tworzenia lub rozpadu wspólnot małych i dużych. Projekty, nad którymi pracuje, to realizacje sztuki w inwestycjach publicznych.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Samorządy chowają swoje długi w budżetach spółek
Samorządy z roku na rok zwiększają finansowanie należących do nich spółek komunalnych. W imieniu miast zajmują się one min. budową sieci wodno-kanalizacyjnych prowadzeniem inwestycji komunalnych czy organizacją transportu miejskiego.
W tym roku na ich funkcjonowanie Warszawa zdążyła już wydać o 55 mln zł więcej niż przed rokiem (w sumie 3,6 mld zł na koniec listopada). Gdańsk -1,6 mld zł,podczas gdy w 2011 r. – 1,48 mld zł. Tymczasem kapitał toruńskich spółek wzrósł z ok. 374 mln zł w 2010 r. do 481 mln zł w roku bieżącym. Niektóre miasta zaplanowały już także podniesienie wydatków w 2013 r. – Szczecin zwiększy je o ponad 52 mln zł (do 1,19 mld zł), a Kraków – o 64 mln zł. Eksperci nie mają wątpliwości samorządy mają coraz więcej obowiązków, a ich budżety są przez to coraz bardziej napięte. Dlatego wolą powierzać realizację zadań swoim spółkom.
– Skoro te spółki nie są brane pod uwagę we wskaźniku zadłużenia, to samorządy muszą tam szukać drogi ucieczki Wiąże się to też z rozliczeniami VAT, które miasta odczuwają w coraz bardziej dotkliwy sposób. Urzędy coraz częściej zachowują się jak przedsiębiorcy, np. sprzedając utworzone przez siebie spółki. Taka tendencja w najbliższych latach będzie się nasilać – wróży Janusz Kobeszko z Instytutu Sobieskiego.
Według danych GUS zadłużenie spółek prawa handlowego podsektora samorządowego zaliczonych do sektora general govemment na koniec 2011 r. wyniosło łącznie 104 mln zł Możliwości zadłużania się w skali kraju są więc jeszcze spore. Jak informują Ministerstwo Finansów i GUS, w związku z rosnącą liczbą podmiotów zaliczanych do sektora general government od 2013 r. zostaną one objęte badaniem statystycznym w takim zakresie informacji, jaki obowiązuje jednostki sektora finansów publicznych.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna.
Autor
Janusz Kobeszko
Ekspert rynku nieruchomości i aktywista miejski, pracował w wielu rolach publicznych i społecznych. Jest uprawnionym doradcą podatkowym oraz audytorem. Obecna pasja to antropologia cyfrowa, czyli refleksja humanistyczna nad światem cyfrowym, który na naszych oczach stwarza inne jawy, niż jawa Istnienia. Jego analizy eksperckie dotyczą tworzenia lub rozpadu wspólnot małych i dużych. Projekty, nad którymi pracuje, to realizacje sztuki w inwestycjach publicznych.