W powszechnej opinii rząd zajmuje się dwoma zadaniami: rządzi – czyli podejmuje decyzje dotyczące państwa i obywateli, oraz administruje – czyli wdraża te decyzje oraz wykonuje prawo przyjęte przez parlament. Podejmowanie decyzji dotykających wszystkich, czyli rządzenie, powinno w demokratycznym państwie wynikać z woli wyborców. Obywatele wybierając parlament, wybierają program ogłoszony przez partie. Zwycięskie ugrupowania tworzą rząd, który realizuje to, czego oczekują wyborcy.
Tak uproszczony opis demokracji parlamentarnej pomija dwa kluczowe problemów, przed którymi stoją współczesne europejskie rządy. Pierwszym ważnym problemem jest nieefektywność procesu podejmowania decyzji przez polityków. Drugim zaś, wzrastające oddziaływanie instytucji europejskich na funkcjonowanie administracji krajów członkowskich.
Dyskusja o efektywności i nieefektywności rządów ma swój punkt odniesienia w idealnym typie weberowskiego państwa, które podejmując decyzje nie napotyka na opór grup społecznych lub grup interesu. Taki model funkcjonowania państwa możliwy jest jednak w ustroju niedemokratycznym, co nie oznacza jednak, że wzrost oddziaływania podmiotów społecznych na politykę zawsze prowadzi do nieefektywności instytucji publicznych.
Prezes Zarządu Instytutu Sobieskiego i ekspert w dziedzinie gospodarki. Wcześniej m.in. Wiceminister finansów, Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Prezes Zarządu Pekao SA.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Dlaczego współcześnie rośnie rola centrum rządu
W powszechnej opinii rząd zajmuje się dwoma zadaniami: rządzi – czyli podejmuje decyzje dotyczące państwa i obywateli, oraz administruje – czyli wdraża te decyzje oraz wykonuje prawo przyjęte przez parlament. Podejmowanie decyzji dotykających wszystkich, czyli rządzenie, powinno w demokratycznym państwie wynikać z woli wyborców. Obywatele wybierając parlament, wybierają program ogłoszony przez partie. Zwycięskie ugrupowania tworzą rząd, który realizuje to, czego oczekują wyborcy.
Tak uproszczony opis demokracji parlamentarnej pomija dwa kluczowe problemów, przed którymi stoją współczesne europejskie rządy. Pierwszym ważnym problemem jest nieefektywność procesu podejmowania decyzji przez polityków. Drugim zaś, wzrastające oddziaływanie instytucji europejskich na funkcjonowanie administracji krajów członkowskich.
Dyskusja o efektywności i nieefektywności rządów ma swój punkt odniesienia w idealnym typie weberowskiego państwa, które podejmując decyzje nie napotyka na opór grup społecznych lub grup interesu. Taki model funkcjonowania państwa możliwy jest jednak w ustroju niedemokratycznym, co nie oznacza jednak, że wzrost oddziaływania podmiotów społecznych na politykę zawsze prowadzi do nieefektywności instytucji publicznych.
Autor
Leszek Skiba
Prezes Zarządu Instytutu Sobieskiego i ekspert w dziedzinie gospodarki. Wcześniej m.in. Wiceminister finansów, Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Prezes Zarządu Pekao SA.