Na pierwszy rzut oka polityka regionalna w Polsce ma się bardzo dobrze. Dzięki członkostwu w Unii Europejskiej uczestniczymy w polityce spójności, której hojne fundusze umożliwiają realizację wielu inwestycji w polskich regionach. W tym celu powołano zresztą samorządy województw, których głównym zadaniem jest właśnie prowadzenie działań na rzecz rozwoju społecznego i gospodarczego w regionach. Niemniej bolączką tych samorządów jest to, że mają zbyt szczupłe środki własne dla prowadzenia samodzielnej polityki regionalnej.
Z kolei polityka spójności jest w dużym stopniu scentralizowana (na poziomie europejskim i krajowym), co pozostawia samorządom dość wąski margines działań – zwłaszcza w zakresie planowania strategicznego. Nie ma również odpowiednich ram krajowej polityki rozwoju, tj. polityki niezależnej od funduszy europejskich. Czy w tej sytuacji samorządy województw mają odpowiednie podstawy dla pełnego rozwoju własnej polityki regionalnej? Czy polityka spójności stworzyła warunki dla rozwoju odpowiednich kompetencji w tym względzie wśród polskich samorządowców i urzędników regionalnych? Przed listopadowymi wyborami samorządowymi warto postawić takie pytania, gdyż polityka rozwoju jest podstawowym zadaniem samorządów województw. Celem niniejszej analizy jest próba wstępnej odpowiedzi na powyższe pytania, m.in. w oparciu o dostępne badania ewaluacyjne i opinie specjalistów. Ponadto, warto już teraz zastanowić się czym będą zajmowały się polskie województwa samorządowe, kiedy polityki spójności będzie stopniowo wygasać, co może nastąpić już za kilka lat wraz z rozwojem kraju.
Socjolog, politolog i historyk. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w analizie polityk gospodarczych w UE i w państwach członkowskich, a także w zarządzaniu publicznym, geoekonomii, europeizacji i myśli teoretycznej dotyczącej integracji europejskiej. Ostatnio opublikował: „Pokryzysowa Europa” (PISM 2018). Stypendysta Uniwersytetu w Oxfordzie, Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Georgetown, a także instytutu Nauk Społecznych im. Max’a Planck’a w Kolonii.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Jak w Polsce realizujemy politykę regionalną?
Na pierwszy rzut oka polityka regionalna w Polsce ma się bardzo dobrze. Dzięki członkostwu w Unii Europejskiej uczestniczymy w polityce spójności, której hojne fundusze umożliwiają realizację wielu inwestycji w polskich regionach. W tym celu powołano zresztą samorządy województw, których głównym zadaniem jest właśnie prowadzenie działań na rzecz rozwoju społecznego i gospodarczego w regionach. Niemniej bolączką tych samorządów jest to, że mają zbyt szczupłe środki własne dla prowadzenia samodzielnej polityki regionalnej.
Z kolei polityka spójności jest w dużym stopniu scentralizowana (na poziomie europejskim i krajowym), co pozostawia samorządom dość wąski margines działań – zwłaszcza w zakresie planowania strategicznego. Nie ma również odpowiednich ram krajowej polityki rozwoju, tj. polityki niezależnej od funduszy europejskich. Czy w tej sytuacji samorządy województw mają odpowiednie podstawy dla pełnego rozwoju własnej polityki regionalnej? Czy polityka spójności stworzyła warunki dla rozwoju odpowiednich kompetencji w tym względzie wśród polskich samorządowców i urzędników regionalnych? Przed listopadowymi wyborami samorządowymi warto postawić takie pytania, gdyż polityka rozwoju jest podstawowym zadaniem samorządów województw. Celem niniejszej analizy jest próba wstępnej odpowiedzi na powyższe pytania, m.in. w oparciu o dostępne badania ewaluacyjne i opinie specjalistów. Ponadto, warto już teraz zastanowić się czym będą zajmowały się polskie województwa samorządowe, kiedy polityki spójności będzie stopniowo wygasać, co może nastąpić już za kilka lat wraz z rozwojem kraju.
Autor
prof. Tomasz G. Grosse
Socjolog, politolog i historyk. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w analizie polityk gospodarczych w UE i w państwach członkowskich, a także w zarządzaniu publicznym, geoekonomii, europeizacji i myśli teoretycznej dotyczącej integracji europejskiej. Ostatnio opublikował: „Pokryzysowa Europa” (PISM 2018). Stypendysta Uniwersytetu w Oxfordzie, Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Georgetown, a także instytutu Nauk Społecznych im. Max’a Planck’a w Kolonii.