• Home
  • Nowelizacja ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

Nowelizacja ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

6 lutego 2015 Paweł Soloch Analiza 1

Uchwalona ponad rok temu ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego nie rozwiązała zasadniczych problemów związanych z funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego. Dowodem na słabość przyjętych wówczas rozwiązań jest historia jej nowelizacji przeprowadzona w pośpiechu w końcu roku 2014 roku, między 4 a 29 grudnia. Zaproponowane zmiany tylko pozornie miały wyłącznie techniczny, porządkujący charakter.

Nagły i przyspieszony tryb w jakim wprowadzono propozycję poprawki był sporym zaskoczeniem dla co najmniej kilku posłów, członków sejmowej Komisji Administracji i Cyfryzacji.

PRZECZYTAJ TEŻ  Ktoś zrobił biznes na braku ochrony polskiego węgla

Kontrowersje jakie zaistniały podczas procesu legislacyjnego, pokazują nie tylko niedoskonałość systemu powiadamiania ratunkowego, ale też pokazują systemowe słabości  organizacji administracji rządowej i kontrolującego jej pracę Sejmu.

Propozycje zmian w ustawie dotyczyły dwóch kwestii:

  1. likwidacji obowiązku zapewnienia dostarczenia przez operatorów możliwości wysyłania darmowych sms-ów alarmowych na numery 997, 998, 999 (policja, straż pożarna, pogotowie ratunkowe)
  2. wyznaczenie do odbioru sms-ów alarmowych wysyłanych na numer 112 jednego centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego zamiast dotychczasowych wielu „właściwych terytorialnie centrów powiadamiania ratunkowego”