30 listopada 2006 pod auspicjami Instytutu Sobieskiego odbyło się spotkanie pt. „Europejska wymiana doświadczeń. Międzynarodowe seminarium e-Government”.
Kwestia informatyzacji administracji publicznej jest w Polsce jeszcze dość odległym tematem. Dotychczasowe rozwiązania były wprowadzane cząstkowo i sporadycznie, ale wiele istotnych kwestii dotyczących metod wdrażania rozwiązań informatycznych, finansowania, czy koordynowania pozostaje pod znakiem zapytania.
Seminarium miało stworzyć platformę wymiany doświadczeń oraz poglądów na sferę e-Government.
Wśród zaproszonych gości znalazło się trzech prelegentów zagranicznych, którzy w swoich prezentacjach przedstawili drogę udoskonalania procesu informatyzacji w administracji publicznej oraz zalet jego stosowania. Dyskusję moderował znany i ceniony reżyser teatralny Jarosław Kilian.
Colm Butler, Dyrektor Wydziału ds. Społeczeństwa Informacyjnego w Kancelarii Premiera (Taoiseach) w Irlandii, omówił jak e-Government stało się pojęciem integrującym irlandzkie społeczeństwo. Najtrudniejsze, według słów Colma Butlera było przekonanie sfer rządzących do zastosowania technik informatycznych w zarządzaniu publicznym. Postęp i efektywność, jakie wiązały się z tymi rozwiązaniami był argumentami nie do przebicia. Wśród głównych tez postawionych przez Butlera, można wymienić pogląd, iż przeniesienie aplikacji biznesowych do sektora rządowego nie sprawdziło się ze względów kulturowych. Różnice pomiędzy sektorem biznesowym a zbiurokratyzowanym sektorem rządowym sprawiają, że bez zmian procedur i mentalności ciężko jest wprowadzić nowoczesne technologie.
Antonio Cordella, wykładowca London School of Economics and Political Science, specjalizujący się w zagadnieniach informatyzacji, starał się odpowiedzieć na pytania: dlaczego rządy na świecie inwestują w technologie informacyjno-komunikacyjne, jak rozległe jest działanie sfery e-Governmment. Wyraźnie zaznaczył, że ICT (Information and Communication(s) Technology) nie jest jedynie narzędziem do przekształceń systemów biurokratycznych w bardziej zorientowany rynkowo system zarządzania, ale jest również narzędziem do wspierania owych biurokratycznych funkcji administracyjnych. Dr Antonio Cordella rozważał rolę e-Governmentu w nowym zarządzaniu publicznym. Jego główną tezą było twierdzenie, iż e-Government nie jest sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy, lecz drogą do zmiany formy sprawowania rządów.
Olli-Pekka Rissanen, doradca w Ministerstwie Finansów Finlandii w zakresie e-Government oraz strategii IT dla rządu, omówił jak sfera e-Government ewaluowała w jego kraju. Przedstawił kompleksową analizę funkcjonalności oraz rozwiązań jakie dziś stosują przedstawiciele administracji publicznej w Finlandii, oraz jakie podziela całe fińskie społeczeństwo. Olli–Pekka Rissanen w swoim wystąpieniu rozważał problem infrastruktury dla e-Governmentu i czy rząd powinien być odpowiedzialny za zbudowanie strategicznej infrastruktury IT, czy też powinien pozwolić by to wolny rynek ukształtował tę infrastrukturę. Jednocześnie zwrócił uwagę, że rząd nie może zbytnio wyprzedzać swoich obywateli w technicznych nowinkach, gdyż powstanie próżnia spowodowana brakiem odpowiednich umiejętności klientów/obywateli.
Jedną z głównych prezentacji wygłosił również ekspert Instytutu w obszarze nowych technologii Marek Borzestowski. W swoim wystąpieniu pytał o różnicę pomiędzy e-Rzeczpospolitą a IV RP. Stwierdził także, iż „potrzebne są fundamentalne zmiany na poziomie kulturowym i dopiero po nich możemy myśleć o wprowadzaniu zmian technologicznych”. Przywołał przykład informatyzacji ZUS, gdzie założenia systemu przygotowywali nie-informatycy i w związku z tym system miał być przygotowany w trzy miesiące, co było w praktyce nie do zrealizowania.
Po wystąpieniach nastąpiła dyskusja. Wzięli w niej udział zaproszeni goście: przedstawiciele administracji publicznej szczebla krajowego i samorządowego, dziennikarze, przedstawiciele środowiska naukowego i biznesowego. Bardzo interesująca była wypowiedź prezesa Związku Powiatów Polskich, który stwierdził, że „problem społeczeństwa informacyjnego jest zbyt poważną sprawą, by poświęcić ją informatykom”.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Europejska wymiana doświadczeń. Międzynarodowe seminarium e-Government
30 listopada 2006 pod auspicjami Instytutu Sobieskiego odbyło się spotkanie pt. „Europejska wymiana doświadczeń. Międzynarodowe seminarium e-Government”.
Kwestia informatyzacji administracji publicznej jest w Polsce jeszcze dość odległym tematem. Dotychczasowe rozwiązania były wprowadzane cząstkowo i sporadycznie, ale wiele istotnych kwestii dotyczących metod wdrażania rozwiązań informatycznych, finansowania, czy koordynowania pozostaje pod znakiem zapytania.
Seminarium miało stworzyć platformę wymiany doświadczeń oraz poglądów na sferę e-Government.
Wśród zaproszonych gości znalazło się trzech prelegentów zagranicznych, którzy w swoich prezentacjach przedstawili drogę udoskonalania procesu informatyzacji w administracji publicznej oraz zalet jego stosowania. Dyskusję moderował znany i ceniony reżyser teatralny Jarosław Kilian.
Colm Butler, Dyrektor Wydziału ds. Społeczeństwa Informacyjnego w Kancelarii Premiera (Taoiseach) w Irlandii, omówił jak e-Government stało się pojęciem integrującym irlandzkie społeczeństwo. Najtrudniejsze, według słów Colma Butlera było przekonanie sfer rządzących do zastosowania technik informatycznych w zarządzaniu publicznym. Postęp i efektywność, jakie wiązały się z tymi rozwiązaniami był argumentami nie do przebicia. Wśród głównych tez postawionych przez Butlera, można wymienić pogląd, iż przeniesienie aplikacji biznesowych do sektora rządowego nie sprawdziło się ze względów kulturowych. Różnice pomiędzy sektorem biznesowym a zbiurokratyzowanym sektorem rządowym sprawiają, że bez zmian procedur i mentalności ciężko jest wprowadzić nowoczesne technologie.
Prezentacja Colma Butlera
Antonio Cordella, wykładowca London School of Economics and Political Science, specjalizujący się w zagadnieniach informatyzacji, starał się odpowiedzieć na pytania: dlaczego rządy na świecie inwestują w technologie informacyjno-komunikacyjne, jak rozległe jest działanie sfery e-Governmment. Wyraźnie zaznaczył, że ICT (Information and Communication(s) Technology) nie jest jedynie narzędziem do przekształceń systemów biurokratycznych w bardziej zorientowany rynkowo system zarządzania, ale jest również narzędziem do wspierania owych biurokratycznych funkcji administracyjnych. Dr Antonio Cordella rozważał rolę e-Governmentu w nowym zarządzaniu publicznym. Jego główną tezą było twierdzenie, iż e-Government nie jest sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy, lecz drogą do zmiany formy sprawowania rządów.
Olli-Pekka Rissanen, doradca w Ministerstwie Finansów Finlandii w zakresie e-Government oraz strategii IT dla rządu, omówił jak sfera e-Government ewaluowała w jego kraju. Przedstawił kompleksową analizę funkcjonalności oraz rozwiązań jakie dziś stosują przedstawiciele administracji publicznej w Finlandii, oraz jakie podziela całe fińskie społeczeństwo. Olli–Pekka Rissanen w swoim wystąpieniu rozważał problem infrastruktury dla e-Governmentu i czy rząd powinien być odpowiedzialny za zbudowanie strategicznej infrastruktury IT, czy też powinien pozwolić by to wolny rynek ukształtował tę infrastrukturę. Jednocześnie zwrócił uwagę, że rząd nie może zbytnio wyprzedzać swoich obywateli w technicznych nowinkach, gdyż powstanie próżnia spowodowana brakiem odpowiednich umiejętności klientów/obywateli.
Prezentacja Olli-Pekka Rissanena
Jedną z głównych prezentacji wygłosił również ekspert Instytutu w obszarze nowych technologii Marek Borzestowski. W swoim wystąpieniu pytał o różnicę pomiędzy e-Rzeczpospolitą a IV RP. Stwierdził także, iż „potrzebne są fundamentalne zmiany na poziomie kulturowym i dopiero po nich możemy myśleć o wprowadzaniu zmian technologicznych”. Przywołał przykład informatyzacji ZUS, gdzie założenia systemu przygotowywali nie-informatycy i w związku z tym system miał być przygotowany w trzy miesiące, co było w praktyce nie do zrealizowania.
Prezentacja Marka Borzestowskiego
Po wystąpieniach nastąpiła dyskusja. Wzięli w niej udział zaproszeni goście: przedstawiciele administracji publicznej szczebla krajowego i samorządowego, dziennikarze, przedstawiciele środowiska naukowego i biznesowego. Bardzo interesująca była wypowiedź prezesa Związku Powiatów Polskich, który stwierdził, że „problem społeczeństwa informacyjnego jest zbyt poważną sprawą, by poświęcić ją informatykom”.
Partnerzy:
Firma IBM – partner merytoryczny
Patronat prasowy:
Międzynarodowy Przegląd Polityczny
Autor
Zespół IS