• Home
  • Ochrona interesów konsumentów na rynku informacji kredytowej

Ochrona interesów konsumentów na rynku informacji kredytowej

4 listopada 2025 Zespół IS Raport 2 min

W lipcu 2025 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skierował do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim, mający na celu wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2225 w sprawie umów o kredyt konsumencki. Nowe przepisy mają zwiększyć poziom ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych, w tym zawieranych na odległość, oraz wspierać rozwój rynku cyfrowych usług finansowych w Unii Europejskiej.

Jednym z kluczowych wątków konsultowanego projektu jest art. 105 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe – przepis, który określa zasady przetwarzania informacji objętych tajemnicą bankową. To właśnie ten element stał się punktem wyjścia do opracowania raportu Instytutu Sobieskiego pt. „Ochrona interesów konsumentów na rynku informacji kredytowej”.

Raport został opracowany przez zespół Instytutu Sobieskiego pod kierunkiem Leszka Skiby.

Autorzy raportu analizują strukturę rynku informacji kredytowej w Polsce, wskazując na jego monopolistyczny charakter, wynikający z ograniczenia możliwości przetwarzania danych kredytowych wyłącznie do banków i izb bankowych. W efekcie obowiązujące przepisy praktycznie zablokowały możliwość powstania konkurencyjnych instytucji, uprzywilejowując pozycję Biura Informacji Kredytowej S.A. (BIK), z którego usług korzystają niemal wszystkie instytucje finansowe.

Eksperci Instytutu Sobieskiego zwracają uwagę, że taki model ogranicza konkurencję, innowacyjność i presję na podnoszenie standardów jakości oraz bezpieczeństwa. Brak alternatywnych źródeł danych utrudnia konsumentom weryfikację informacji i porównywanie ofert, a jednocześnie może prowadzić do niezamierzonych efektów, takich jak obniżenie oceny punktowej kredytobiorcy w wyniku złożenia zapytań w kilku bankach. Taki model zwiększa również ryzyko systemowe, wynikające z uzależnienia całego sektora finansowego od jednego źródła informacji.

Autorzy raportu porównują rynek informacji kredytowej z funkcjonującym w Polsce rynkiem informacji gospodarczej, który działa w warunkach konkurencji i pozostaje pod nadzorem organów państwowych. Wskazują, że analogiczny model nadzoru można dostosować do specyfiki sektora bankowego i wykorzystać do zwiększenia bezpieczeństwa oraz przejrzystości rynku kredytowego.

Raport wskazuje również na potrzebę reformy systemu informacji kredytowej, obejmującej m.in.:

  • Otwarcie rynku na konkurencję analogicznie do modelu biur informacji gospodarczej.
  • Rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do tworzenia instytucji gromadzących i udostępniających informacje kredytowe.
  • Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem informacji kredytowej przy zachowaniu wysokich standardów ochrony danych osobowych.
  • Wprowadzenie mechanizmów sprzyjających: zwiększeniu innowacyjności systemów oceny ryzyka, podniesieniu poziomu ochrony interesów uczestników rynku oraz obniżeniu kosztów usług i kredytów dla konsumentów.

Proponowane rozwiązania mają na celu obniżenie kosztów kredytów i usług finansowych, zwiększenie  innowacyjności systemów oceny ryzyka oraz wzmocnienie ochrony interesów uczestników rynku. 

Mamy nadzieję, że zaprezentowana przez nas koncepcja stanie się impulsem do debaty na temat racjonalnego kształtowania rynku informacji kredytowej, z myślą o realnym wzmocnieniu ochrony konsumentów. Liczymy również, że stanie się inspiracją dla decydentów przy tworzeniu skutecznych mechanizmów realizacji tego celu.

Chcesz pobrać ten raport?
Zapisz się do naszego newslettera.

Zapisałeś się! Potwierdzenie znajdziesz w skrzynce

Wystąpił błąd. Spróbuj ponownie

Instytut Sobieskiego wykorzysta podany e-mail do wysyłki informacji o nowych publikacjach i wydarzeniach.

Dziękujemy za zapis na newsletter Instytutu Sobieskiego. Poniżej znajdują się linki do raportów.

  1. Gajda, Gałosz, Kuczyńska, Przybyszewska, Rajewski, Sawicki - Energetyka jądrowa - PDF
  2. Grosse, Seredyński - Spór o praworządność w UE - PDF
  3. Michałowski, Komorowski, Kozłowska - Polska cyfrowa po COVID-19 - PDF
  4. Hańczyc, Sochocka, Leszek - Opieka Medyczna nad osobami starszymi - PDF
  5. Wdzięczak, Michałowski - Jak płacą Polacy - PDF
  6. Przybyszewska, Seredyński - SMR dla Polski - PDF
  7. Kozłowska, Zaborowski - PPP dla tramwajów - PDF
  8. Seredyński, Pawłuszko - Polski Czołg - PDF
  9. Michałowski - Polska (prawdziwie) cyfrowa - PDF
  10. Michałowski - Iot i AI w Polsce - PDF
  11. Konopinski (red) - Uruchomienie CPK - PDF
  12. Seredyński, Pawłuszko - Samoloty bojowe - PDF
  13. Stys, Foks - Gospodarowanie ZSEE - PDF
  14. Dietl et al - Polska Innowacyjność - PDF
  15. Styś, Foks - Circular Economy - PDF
  16. Stys, Tubis, Zaborowski - Inteligentny transport - PDF
  17. Stys, Foks, Moskwik - KPGO 2030 - PDF
  18. Kędzierski (red) - Jak cyfryzować Polskę - PDF
  19. Kędzierski (red) - Jak wspierać rozwój - PDF
  20. Krygiel - Aktywność obywatelska - PDF
  21. Zajdler, Gałczyński - Smartsument - PDF
  22. Soloch, Dryblak, Żurawski - Organizacje proobronne - PDF
  23. Lommot-Janowicz (red.) - Dobre Praktyki - PDF
  24. Stys, Foks - Rynek gospodarowania odpadami - PDF
  25. Poradnik - Niezbędne zmiany prawa - PDF
  26. Poradnik - TUW w samorządzie - PDF
  27. Soloch, Dryblak - Budowanie zdolności obronnych - PDF
  28. Skiba, Rapkiewicz, Kędzierski (red.) - Węgry Orbana - PDF
  29. Rapkiewicz (red.) - Budowa wspólnoty finansowej - PDF
  30. Zajdler - Future of gas pricing - PDF
  31. Staniłko (red) - Europejski ład - PDF
  32. Zajdler - Farmy wiatrowe - PDF
  33. Krajewski-Siuda (red.) - Samoleczenie - PDF
  34. Rapkiewicz (red.) - Efektywność - PDF
  35. Hara, Zajdler, Staniłko - Formuły cenowe - PDF
  36. Staniłko (red.) - Katastrofa - PDF
  37. Zawisza - Gaz dla Polski - PDF
  38. Krajewski-Siuda, Romaniuk - Zdrowie publiczne - PDF
  39. Piskorski (red.) - Szkoła domowa - PDF
  40. Skiba - Rządzić państwem - PDF
  41. Dobrowolski - Prawdziwy dług - PDF
×