Autorem raportu pt. Jak płacą Polacy w epoce pieniądza cyfrowego? Przed i po COVID-19 jest dr Janusz Wdzięczak, ekspert Instytutu Sobieskiego ds. ekonomicznych.
Raport ma na celu scharakteryzowanie postaw polskich gospodarstw domowych oraz polskich przedsiębiorstw w świecie finansów ze szczególnym uwzględnienie przemian spowodowanych pandemią COVID-19.
dr Janusz Wdzięczak: „Obecna sytuacja jest znaczącym wyzwaniem zarówno dla polskich rodzin jak i sektora przedsiębiorstw. Względnie wysoki poziom oszczędności pozwolił tym ostatnim przejść 'suchą stopą’ przez pierwszy etap kryzysu. Pełne konsekwencje pandemii poznamy w IV kwartale 2020 r. Jest wysoce prawdopodobne, że pewne nawyki finansowe polskich konsumentów oraz przedsiębiorstw takie jak np. częstsze korzystanie z płatności elektronicznych czy szczegółowa kontrola kosztów przedsiębiorstw, nabyte w wyniku pandemii, wpłyną na kształt postaw finansowych Polaków”.
Rekomendacje płynące z raportu są następujące:
1. W celu zwiększenia popularności finansów cyfrowych, nowe
rozwiązania powinny w pierwszej kolejności bazować na potrzebach klientów, nie
zaś na trendach technologicznych. W raporcie przedstawiono przykłady
pokazujące, że coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne, tworzone
przez konkurujące ze sobą instytucje finansowe (np. banki) nie zawsze były
doceniane przez konsumentów, którzy wolą proste i bardziej praktyczne
rozwiązania.
2. W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowych (takich jak
pandemia) należy, poza prowadzeniem standardowej polityki informacyjnej,
związanej z zachowaniem bezpieczeństwa obywateli, wprowadzić politykę
informacyjną, dotycząca życia gospodarczego i wpływu danego zagrożenia na
procesy ekonomiczne. W epoce pieniądza cyfrowego fake newsy mogą znacznie
wpływać na stabilność systemu finansowego, jak i całej gospodarki.
3. Menadżerowie i przedsiębiorcy w procesie zarządzania
(także zarządzania finansami) powinni brać pod uwagę uwarunkowania społeczne i
charakter polskich konsumentów. Nawet najlepsze praktyki w zakresie zarządzania
wypracowane w krajach o innych niż polskie uwarunkowaniach
kulturowo-społecznych, mogą być nieprzydatne w polskich realiach.
4. Problem zadłużenia małych i średnich przedsiębiorstw można znacząco rozwiązać dzięki rozwinięciu źródeł finansowania długoterminowego, do którego dostęp polskie MŚP mają znacznie utrudniony. Można to osiągnąć poprzez:
• Stworzenie funduszy pożyczkowych, udzielających wsparcia w długim okresie. Fundusze takie zapewnią stabilne finansowanie, zaś długi okres pozwoli przedsiębiorstwom na ich terminowe spłacanie.
• Większe otwarcie rynków finansowych na małe i średnie przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście emisji akcji jak i obligacji.
Janusz Wdzięczak, ekonomista, historyk gospodarczy, specjalista w zakresie finansowania inwestycji oraz rynków Europy Wschodniej.
Doradca przy projektach inwestycyjnych (ds. źródeł finansowania), a także restrukturyzacji przedsiębiorstw. Pracował również na stanowiskach kierowniczych w spółkach państwowych oraz prywatnych. Członek rad nadzorczych oraz komitetów doradczych.
Członek zwyczajny renomowanego ośrodka badawczego Thomas Jefferson Research Center mieszczącego się w Tbilisi (Gruzja). Jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego, na którym zdobył stopień naukowy doktora nauk ekonomicznych. Absolwent Szkoły Polsko-Rosyjskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładał gościnnie na kilku zagranicznych uczelniach.
Promotor kilkudziesięciu prac licencjackich z zakresu ekonomii oraz transportu.
Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej z ramienia środowisk przedsiębiorców. Pełnił funkcje dziekana na jednej z prywatnych uczelni. Członek działającej przy Parlamencie Europejskim European Pirate Party. Inicjator powstania Skweru im. Komitetu Obrony Robotników w Łodzi.
Zainteresowania naukowe: transformacja gospodarcza, ekonomia instytucjonalna, zastosowanie badań terenowych w naukach ekonomicznych, ekonomika transportu.
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Jak płacą Polacy w epoce pieniądza cyfrowego?
Autorem raportu pt. Jak płacą Polacy w epoce pieniądza cyfrowego? Przed i po COVID-19 jest dr Janusz Wdzięczak, ekspert Instytutu Sobieskiego ds. ekonomicznych.
Raport ma na celu scharakteryzowanie postaw polskich gospodarstw domowych oraz polskich przedsiębiorstw w świecie finansów ze szczególnym uwzględnienie przemian spowodowanych pandemią COVID-19.
dr Janusz Wdzięczak: „Obecna sytuacja jest znaczącym wyzwaniem zarówno dla polskich rodzin jak i sektora przedsiębiorstw. Względnie wysoki poziom oszczędności pozwolił tym ostatnim przejść 'suchą stopą’ przez pierwszy etap kryzysu. Pełne konsekwencje pandemii poznamy w IV kwartale 2020 r. Jest wysoce prawdopodobne, że pewne nawyki finansowe polskich konsumentów oraz przedsiębiorstw takie jak np. częstsze korzystanie z płatności elektronicznych czy szczegółowa kontrola kosztów przedsiębiorstw, nabyte w wyniku pandemii, wpłyną na kształt postaw finansowych Polaków”.
Rekomendacje płynące z raportu są następujące:
1. W celu zwiększenia popularności finansów cyfrowych, nowe rozwiązania powinny w pierwszej kolejności bazować na potrzebach klientów, nie zaś na trendach technologicznych. W raporcie przedstawiono przykłady pokazujące, że coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne, tworzone przez konkurujące ze sobą instytucje finansowe (np. banki) nie zawsze były doceniane przez konsumentów, którzy wolą proste i bardziej praktyczne rozwiązania.
2. W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowych (takich jak pandemia) należy, poza prowadzeniem standardowej polityki informacyjnej, związanej z zachowaniem bezpieczeństwa obywateli, wprowadzić politykę informacyjną, dotycząca życia gospodarczego i wpływu danego zagrożenia na procesy ekonomiczne. W epoce pieniądza cyfrowego fake newsy mogą znacznie wpływać na stabilność systemu finansowego, jak i całej gospodarki.
3. Menadżerowie i przedsiębiorcy w procesie zarządzania (także zarządzania finansami) powinni brać pod uwagę uwarunkowania społeczne i charakter polskich konsumentów. Nawet najlepsze praktyki w zakresie zarządzania wypracowane w krajach o innych niż polskie uwarunkowaniach kulturowo-społecznych, mogą być nieprzydatne w polskich realiach.
4. Problem zadłużenia małych i średnich przedsiębiorstw można znacząco rozwiązać dzięki rozwinięciu źródeł finansowania długoterminowego, do którego dostęp polskie MŚP mają znacznie utrudniony. Można to osiągnąć poprzez:
• Stworzenie funduszy pożyczkowych, udzielających wsparcia w długim okresie. Fundusze takie zapewnią stabilne finansowanie, zaś długi okres pozwoli przedsiębiorstwom na ich terminowe spłacanie.
• Większe otwarcie rynków finansowych na małe i średnie przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście emisji akcji jak i obligacji.
Autor
Janusz Wdzięczak
Janusz Wdzięczak, ekonomista, historyk gospodarczy, specjalista w zakresie finansowania inwestycji oraz rynków Europy Wschodniej.
Doradca przy projektach inwestycyjnych (ds. źródeł finansowania), a także restrukturyzacji przedsiębiorstw. Pracował również na stanowiskach kierowniczych w spółkach państwowych oraz prywatnych. Członek rad nadzorczych oraz komitetów doradczych.
Członek zwyczajny renomowanego ośrodka badawczego Thomas Jefferson Research Center mieszczącego się w Tbilisi (Gruzja). Jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego, na którym zdobył stopień naukowy doktora nauk ekonomicznych. Absolwent Szkoły Polsko-Rosyjskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Wykładał gościnnie na kilku zagranicznych uczelniach.
Promotor kilkudziesięciu prac licencjackich z zakresu ekonomii oraz transportu.
Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej z ramienia środowisk przedsiębiorców. Pełnił funkcje dziekana na jednej z prywatnych uczelni. Członek działającej przy Parlamencie Europejskim European Pirate Party. Inicjator powstania Skweru im. Komitetu Obrony Robotników w Łodzi.
Zainteresowania naukowe: transformacja gospodarcza, ekonomia instytucjonalna, zastosowanie badań terenowych w naukach ekonomicznych, ekonomika transportu.
Bartłomiej Michałowski
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.