Autorem niniejszego raportu jest Bartłomiej Michałowski, ekspert IS ds. nowych technologii i członek zarządu Instytutu Sobieskiego. Raport powstał we współpracy z Krzysztofem Komorowskim i Agatą Kozłowską – ekspertami IS.
Celemraportu jest:
przypomnienie polskim politykom i decydentom 12 rekomendacji, które zostały zaproponowane w lipcu 2019 r. w raporcie Instytut Sobieskiego „Polska (prawdziwie) cyfrowa”
pokazanie co się zmieniło w obszarze cyfryzacji przez ostatni rok, nie tylko w wyniku pandemii
wsparcie dyskusji i procesu szukania najlepszych rozwiązań służących rozwojowi ekonomicznemu i społecznemu Polski
Raport powstał ponieważ:
• Misja Instytutu Sobieskiego – Tworzymy idee dla Polski. • Zależy nam, aby Polska była zamożnym krajem. • Widzimy potencjał i szanse. • Chcemy, żeby polska administracja rządowa znalazła się wśród światowych liderów procesu digitalizacji, a Polska i rodzimie firmy radykalnie poprawiły swoją pozycję w obszarach związanych z informatyką.
To nie liderzy firm, wizjonerzy polityczni czy naukowcy doprowadzili do niespotykanego wcześniej przyspieszenia cyfrowego świata. To koronawirus COViD-19 sprawił, że miliony ludzi dowiedziały się jak organizować naukę i leczenie na odległość, co to jest tele-praca i wirtualne spotkania. Tę wiedzę posiedli oczywiście nie tylko Polacy, ale cały rozwinięty świat. To znaczy, że konkurencyjność wśród najbardziej zaawansowanych państw będzie jeszcze większa, bowiem ich obywatele przeszli szybkie kursy wykorzystywania technologii cyfrowych. Jeśli Polska i Polacy mają dołączyć do grona najbardziej zamożnych i rozwiniętych społeczeństw, muszą być od nich dużo bardziej przedsiębiorczy i lepiej zorganizowani. Mają bowiem mniej pieniędzy, skumulowanego kapitału i udziałów w firmach, które globalnie wytwarzają największą wartość dodaną. Czy tak się stanie, w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak wykorzystamy możliwości związane z nowymi technologiami i nowymi możliwościami gospodarczymi wywołanymi pandemią. Zależy również w jakim stopniu będziemy aktywni i otwarci, aby brać udział w takich projektach jak GAiA-X. Jeśli chcemy zasobnej Polski, musimy mieć innowacyjne i cyfrowe rozwiązania „Made in Poland”. Cyfryzacja musi być również jednym z głównych obszarów zainteresowania i działania rządu. w niniejszym raporcie eksperci dzielą się ideami-rekomendacjami, które pomogą wykorzystać szanse współczesnej rewolucji cyfrowej.
Bartłomiej Michałowski: „Raport ma pomóc Polakom stać się zamożnymi i bogatymi. Polacy mają szansę zarabiać, wymyślać nowe rzeczy i je sprzedawać. Doszło do przyspieszenia wykorzystania nowych technologii, jednakże doszło do tego we wszystkich rozwiniętych krajach, więc konkurencyjność w obszarze cyfryzacji będzie jeszcze większa. Jeśli chcemy zamożnej Polski, musimy mieć rozwiązania made in Poland”.
Rekomendacje z niniejszego raportu są następujące:
1. Powołać Pełnomocnika ds. Wspólnej Infrastruktury Informatycznej Państwa, który będzie równocześnie szefem Biura IT Rządu. Jego zadaniem będzie implementacja narzędzi i rozwiązań horyzontalnych (dla wszystkich ministerstw) wspierających działania administracji publicznej określone, w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa oraz w ustawie o Wspólnej Infrastrukturze Informatycznej Państwa.
2. Radykalnie zwiększyć liczbę realizowanych innowacyjnych projektów poprzez wprowadzenie obowiązku określonej liczby poligonów innowacyjności dla wszystkich ministerstw i strategicznych spółek Skarbu Państwa.
3. Stosować Prawo zamówień publicznych w taki sposób, aby służyło innowacji oraz transformacji cyfrowej w administracji rządowej, samorządowej i w spółkach, w których to prawo obowiązuje.
4. Promować i nagradzać decydentów, których cechuje odwaga, kreatywność i otwartość we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań.
5. Budować suwerenność technologiczną Polski w oparciu o polskie produkty ICT.
6. Wspierać działania eksportowe zaawansowanych technologicznie produktów.
7. Zawierać bezpośrednie umowy z globalnymi koncernami informatycznymi na licencje na standardowe oprogramowanie dla wszystkich ministerstw, instytucji i agencji rządowych.
8. Powołać Ambasadora ds. Współpracy z Globalnymi Koncernami Informatycznymi, którego rolą będzie dbanie o interesy Polski i polskich obywateli w relacji z największymi światowymi firmami informatycznymi (na wzór Danii).
9. Wdrażać rozwiązania Green IT w administracji i wykorzystywać technologie ICT do stałego monitorowania i poprawy środowiska naturalnego Polski.
10. Wypracować mechanizmy, które na wzór tzw. klauzul społecznych w przetargach będą premiować dostawców rozwiązań dla sektora publicznego, którzy płacą podatki.
11. Rozwijać kompetencje cyfrowe społeczeństwa poprzez dalszy rozwój Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, popularyzację nauk związanych z cyfryzacją gospodarki oraz wykorzystywanie technologii teleinformatycznych w usługach publicznych, a przede wszystkim w służbie zdrowia.
12. Odczarować PPP i wykorzystać innowacyjność polskich prywatnych firm zwłaszcza w obszarze transportu, energetyki, usług komunalnych oraz walki ze smogiem.
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Polska (prawdziwie) cyfrowa – po COViD-19
Autorem niniejszego raportu jest Bartłomiej Michałowski, ekspert IS ds. nowych technologii i członek zarządu Instytutu Sobieskiego. Raport powstał we współpracy z Krzysztofem Komorowskim i Agatą Kozłowską – ekspertami IS.
Celem raportu jest:
Raport powstał ponieważ:
• Misja Instytutu Sobieskiego – Tworzymy idee dla Polski.
• Zależy nam, aby Polska była zamożnym krajem.
• Widzimy potencjał i szanse.
• Chcemy, żeby polska administracja rządowa znalazła się wśród światowych liderów procesu digitalizacji, a Polska i rodzimie firmy radykalnie poprawiły swoją pozycję w obszarach związanych z informatyką.
To nie liderzy firm, wizjonerzy polityczni czy naukowcy doprowadzili do niespotykanego wcześniej przyspieszenia cyfrowego świata. To koronawirus COViD-19 sprawił, że miliony ludzi dowiedziały się jak organizować naukę i leczenie na odległość, co to jest tele-praca i wirtualne spotkania. Tę wiedzę posiedli oczywiście nie tylko Polacy, ale cały rozwinięty świat. To znaczy, że konkurencyjność wśród najbardziej zaawansowanych państw będzie jeszcze większa, bowiem ich obywatele przeszli szybkie kursy wykorzystywania technologii cyfrowych.
Jeśli Polska i Polacy mają dołączyć do grona najbardziej zamożnych
i rozwiniętych społeczeństw, muszą być od nich dużo bardziej przedsiębiorczy i lepiej zorganizowani. Mają bowiem mniej pieniędzy, skumulowanego kapitału i udziałów w firmach, które globalnie wytwarzają największą wartość dodaną. Czy tak się stanie, w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak wykorzystamy możliwości związane z nowymi technologiami i nowymi możliwościami gospodarczymi wywołanymi pandemią. Zależy również w jakim stopniu będziemy aktywni i otwarci, aby brać udział w takich projektach jak GAiA-X. Jeśli chcemy zasobnej Polski, musimy mieć innowacyjne i cyfrowe rozwiązania „Made in Poland”. Cyfryzacja musi być również jednym z głównych obszarów zainteresowania i działania rządu. w niniejszym raporcie eksperci dzielą się ideami-rekomendacjami, które pomogą wykorzystać szanse współczesnej rewolucji cyfrowej.
Bartłomiej Michałowski: „Raport ma pomóc Polakom stać się zamożnymi i bogatymi. Polacy mają szansę zarabiać, wymyślać nowe rzeczy i je sprzedawać. Doszło do przyspieszenia wykorzystania nowych technologii, jednakże doszło do tego we wszystkich rozwiniętych krajach, więc konkurencyjność w obszarze cyfryzacji będzie jeszcze większa. Jeśli chcemy zamożnej Polski, musimy mieć rozwiązania made in Poland”.
Rekomendacje z niniejszego raportu są następujące:
1. Powołać Pełnomocnika ds. Wspólnej Infrastruktury Informatycznej Państwa, który będzie równocześnie szefem Biura IT Rządu. Jego zadaniem będzie implementacja narzędzi i rozwiązań horyzontalnych (dla wszystkich ministerstw) wspierających działania administracji publicznej określone, w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa oraz w ustawie o Wspólnej Infrastrukturze Informatycznej Państwa.
2. Radykalnie zwiększyć liczbę realizowanych innowacyjnych projektów poprzez wprowadzenie obowiązku określonej liczby poligonów innowacyjności dla wszystkich ministerstw i strategicznych spółek Skarbu Państwa.
3. Stosować Prawo zamówień publicznych w taki sposób, aby służyło innowacji oraz transformacji cyfrowej w administracji rządowej, samorządowej i w spółkach, w których to prawo obowiązuje.
4. Promować i nagradzać decydentów, których cechuje odwaga, kreatywność i otwartość we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań.
5. Budować suwerenność technologiczną Polski w oparciu o polskie produkty ICT.
6. Wspierać działania eksportowe zaawansowanych technologicznie produktów.
7. Zawierać bezpośrednie umowy z globalnymi koncernami informatycznymi na licencje na standardowe oprogramowanie dla wszystkich ministerstw, instytucji i agencji rządowych.
8. Powołać Ambasadora ds. Współpracy z Globalnymi Koncernami Informatycznymi, którego rolą będzie dbanie o interesy Polski i polskich obywateli w relacji z największymi światowymi firmami informatycznymi (na wzór Danii).
9. Wdrażać rozwiązania Green IT w administracji i wykorzystywać technologie ICT do stałego monitorowania i poprawy środowiska naturalnego Polski.
10. Wypracować mechanizmy, które na wzór tzw. klauzul społecznych w przetargach będą premiować dostawców rozwiązań dla sektora publicznego, którzy płacą podatki.
11. Rozwijać kompetencje cyfrowe społeczeństwa poprzez dalszy rozwój Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, popularyzację nauk związanych z cyfryzacją gospodarki oraz wykorzystywanie technologii teleinformatycznych w usługach publicznych, a przede wszystkim w służbie zdrowia.
12. Odczarować PPP i wykorzystać innowacyjność polskich prywatnych firm zwłaszcza w obszarze transportu, energetyki, usług komunalnych oraz walki ze smogiem.
Autor
Bartłomiej Michałowski
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.
Krzysztof Komorowski
Ekspert w obszarze Nowe technologie
Agata Kozłowska
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.