Instytut Sobieskiego prezentuje raport pt. „Głos społeczeństwa obywatelskiego w debacie Konferencja o Przyszłości Europy„, który powstał we współpracy ekspertów z 4 think-tanków: 1. Instytut Spraw Zagranicznych i Handlu / Institute for Foreign Affairs and Trade (Węgry) 2. Instytut Polityki i Społeczeństwa / Institute for Politics and Society (Czechy) 3. Fundacja F. A. Hayeka / A. Hayek Foundation (Słowacja) 4. Instytutu Sobieskiego
Niniejszy raport jest głosem ekspertów z Grupy Wyszehradzkiej (V4), w trakcie trwającej Konferencji w sprawie przyszłości Europy, która rozpoczęła się 9 maja 2021 roku. Są to największe od 2005 roku międzynarodowe konsultacje, organizowane przez instytucje europejskie, ale też pierwsze konsultacje włączające także głos wielu obywateli i angażujący społeczeństwo obywatelskie. Celem konsultacji jest znalezienie odpowiedzi na pytanie “Jakiej Unii chcą obywatele państw członkowskich?” i przedstawienie tych oczekiwań decydentom politycznym.
Konferencja zaangażowała losowo wybranych Europejczyków w dyskusję o rozwoju integracji europejskiej, a także włączyła ich w wypracowywanie decyzji politycznych, aby przeciwdziałać deficytowi demokracji w Unii Europejskiej (UE). Szczególne miejsce w tej dyskusji mieli – w założeniu – zająć przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego zorganizowanego w formule think-tanków. Problemem dotychczasowych dyskusji o przyszłości Europy było skoncentrowanie debaty przede wszystkim w Europie Zachodniej. Jak się wydaje w niewystarczającym stopniu był słyszany głos przedstawicieli Europy Środkowej, a tym samym społeczeństwa obywatelskiego reprezentującego nowe państwa członkowskie, które weszły do UE po 2004 roku.
Dyskusja w ramach projektu gromadzącego przedstawicieli think-tanków z Grupy Wyszehradzkiej koncentrowała się wokół trzech głównych obszarów: 1. spraw ustrojowych Unii Europejskiej, 2. bezpieczeństwie energetycznym V4, 3. polityce cyfrowej.
W debacie europejskiej ważne jest szukanie sojuszników i mówienie „głosem regionu” – jest on silniejszy, niż głos pojedynczych państw. Niniejszy raport traktujemy jako wniesienie myśli intelektualnej ekspertów V4 do debaty międzynarodowej nad rozwojem i przyszłością UE. Nasze rozwiązania, szczególnie z perspektywy wybuchu wojny w Ukrainie, a także wychodzenia państw UE z pandemii Covid-19, mają na celu zaproponowanie idei łączących narody europejskie, co – naszym zdaniem – zaprocentuje wzmocnieniem całej wspólnoty, a także regionu państw V4.
W dobie rosnących wyzwań gospodarczych, konfliktów geopolitycznych na granicach UE, potężnych trudności wewnętrznych w samej Unii należy szukać takich metod zarządzania, które będą optymalne dla rozwiązywania kryzysów. Jednocześnie powinniśmy szanować demokracje narodowe i porządki konstytucyjne w państwach członkowskich. Dlatego należy zmienić podejście europejskich przywódców do projektowania UE dla przyszłych pokoleń (aby zminimalizować ryzyko upadku projektu europejskiego). Państwa powinny skupić się na obszarach, w których mogą współpracować, nie zaś na wzajemnym oskarżaniu się powodującym dezintegrację. W związku z agresją Rosji na Ukrainę już obserwujemy pewną zmianę w polityce unijnej, spowodowaną – w niektórych państwach Europy Zachodniej – oddolnymi ruchami społecznymi. Zatem głos społeczeństwa obywatelskiego ma sens i cieszymy się, że mógł wybrzmieć w konsultacjach o przyszłości Europy.
Roczna debata prowadzona pod hasłem Konferencja o przyszłości Europy zmierza do podsumowania paneuropejskiej debaty. Nasz dokument ma znaczenie strategiczne i geopolityczne – może zostać wykorzystany przez polityków państw V4 przy formułowaniu unijnego stanowiska dotyczącego polityki ustrojowej UE, polityki energetycznej i cyfrowej, jak również może być źródłem informacji dla obywateli nt. wyzwań, przed którymi stoi integracja europejska.
Pomysłodawcą projektu jest Instytut Sobieskiego, którego misją jest Tworzenie idei dla Polski.
Autorami raportu są: I – Ustrój UE Tomasz Grzegorz Grosse (The Sobieski Institute – Poland) Péter Stepper (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary) Šárka Shoup (Institute for Politics and Society – Czechia) II – Energetyka Rafał Libera (The Sobieski Institute – Poland) György Ilyash (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary) Karel Sál (Institute for Politics and Society – Czechia) III – Cyfryzacja Bartłomiej Michałowski (The Sobieski Institute – Poland) Márton Ugrósdy (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary) Martin Reguli (F.A.Hayek Foundation – Slovakia) Roman Máca (Institute for Politics and Society – Czechia)
Raport powstał we współpracy z Angeliką Gieraś (The Sobieski Institute – Poland).
Projekt został sfinansowany ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.
Socjolog, politolog i historyk. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w analizie polityk gospodarczych w UE i w państwach członkowskich, a także w zarządzaniu publicznym, geoekonomii, europeizacji i myśli teoretycznej dotyczącej integracji europejskiej. Ostatnio opublikował: „Pokryzysowa Europa” (PISM 2018). Stypendysta Uniwersytetu w Oxfordzie, Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Georgetown, a także instytutu Nauk Społecznych im. Max’a Planck’a w Kolonii.
Ma wieloletnie doświadczenie w project finance zdobyte podczas pracy nad strukturyzacją oraz finansowaniem skomplikowanych projektów w Afryce, Azji oraz Europie. Obecnie jest menadżerem w grupie spółek świadczących usługi oraz dostarczających technologię dla korporacji z przemysłu naftowego i gazowego oraz operatorów morskich farm wiatrowych.
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Głos ekspertów z V4: ustrój UE, energetyka, cyfryzacja
Instytut Sobieskiego prezentuje raport pt. „Głos społeczeństwa obywatelskiego w debacie Konferencja o Przyszłości Europy„, który powstał we współpracy ekspertów z 4 think-tanków:
1. Instytut Spraw Zagranicznych i Handlu / Institute for Foreign Affairs and Trade (Węgry)
2. Instytut Polityki i Społeczeństwa / Institute for Politics and Society (Czechy)
3. Fundacja F. A. Hayeka / A. Hayek Foundation (Słowacja)
4. Instytutu Sobieskiego
Niniejszy raport jest głosem ekspertów z Grupy Wyszehradzkiej (V4), w trakcie trwającej Konferencji
w sprawie przyszłości Europy, która rozpoczęła się 9 maja 2021 roku. Są to największe od 2005 roku międzynarodowe konsultacje, organizowane przez instytucje europejskie, ale też pierwsze konsultacje włączające także głos wielu obywateli i angażujący społeczeństwo obywatelskie. Celem konsultacji jest znalezienie odpowiedzi na pytanie “Jakiej Unii chcą obywatele państw członkowskich?” i przedstawienie tych oczekiwań decydentom politycznym.
Konferencja zaangażowała losowo wybranych Europejczyków w dyskusję o rozwoju integracji europejskiej, a także włączyła ich w wypracowywanie decyzji politycznych, aby przeciwdziałać deficytowi demokracji w Unii Europejskiej (UE). Szczególne miejsce w tej dyskusji mieli – w założeniu – zająć przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego zorganizowanego w formule think-tanków. Problemem dotychczasowych dyskusji o przyszłości Europy było skoncentrowanie debaty przede wszystkim w Europie Zachodniej. Jak się wydaje w niewystarczającym stopniu był
słyszany głos przedstawicieli Europy Środkowej, a tym samym społeczeństwa obywatelskiego reprezentującego nowe państwa członkowskie, które weszły do UE po 2004 roku.
Dyskusja w ramach projektu gromadzącego przedstawicieli think-tanków z Grupy Wyszehradzkiej koncentrowała się wokół trzech głównych obszarów:
1. spraw ustrojowych Unii Europejskiej,
2. bezpieczeństwie energetycznym V4,
3. polityce cyfrowej.
W debacie europejskiej ważne jest szukanie sojuszników i mówienie „głosem regionu” – jest on silniejszy, niż głos pojedynczych państw. Niniejszy raport traktujemy jako wniesienie myśli intelektualnej ekspertów V4 do debaty międzynarodowej nad rozwojem i przyszłością UE. Nasze rozwiązania, szczególnie z perspektywy wybuchu wojny w Ukrainie, a także wychodzenia państw UE z pandemii Covid-19, mają na celu zaproponowanie idei łączących narody europejskie, co – naszym zdaniem – zaprocentuje wzmocnieniem całej wspólnoty, a także regionu państw V4.
W dobie rosnących wyzwań gospodarczych, konfliktów geopolitycznych na granicach UE, potężnych
trudności wewnętrznych w samej Unii należy szukać takich metod zarządzania, które będą optymalne dla rozwiązywania kryzysów. Jednocześnie powinniśmy szanować demokracje narodowe i porządki
konstytucyjne w państwach członkowskich. Dlatego należy zmienić podejście europejskich przywódców do projektowania UE dla przyszłych pokoleń (aby zminimalizować ryzyko upadku projektu europejskiego). Państwa powinny skupić się na obszarach, w których mogą współpracować, nie zaś na wzajemnym oskarżaniu się powodującym dezintegrację. W związku z agresją Rosji na Ukrainę już obserwujemy pewną zmianę w polityce unijnej, spowodowaną – w niektórych państwach Europy Zachodniej – oddolnymi ruchami społecznymi. Zatem głos społeczeństwa obywatelskiego ma sens i cieszymy się, że mógł wybrzmieć w konsultacjach o przyszłości Europy.
Roczna debata prowadzona pod hasłem Konferencja o przyszłości Europy zmierza do podsumowania
paneuropejskiej debaty. Nasz dokument ma znaczenie strategiczne i geopolityczne – może zostać wykorzystany przez polityków państw V4 przy formułowaniu unijnego stanowiska dotyczącego polityki ustrojowej UE, polityki energetycznej i cyfrowej, jak również może być źródłem informacji dla obywateli nt. wyzwań, przed którymi stoi integracja europejska.
Pomysłodawcą projektu jest Instytut Sobieskiego, którego misją jest Tworzenie idei dla Polski.
Autorami raportu są:
I – Ustrój UE
Tomasz Grzegorz Grosse (The Sobieski Institute – Poland)
Péter Stepper (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary)
Šárka Shoup (Institute for Politics and Society – Czechia)
II – Energetyka
Rafał Libera (The Sobieski Institute – Poland)
György Ilyash (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary)
Karel Sál (Institute for Politics and Society – Czechia)
III – Cyfryzacja
Bartłomiej Michałowski (The Sobieski Institute – Poland)
Márton Ugrósdy (Külügyi és Külgazdasági Intézet – Hungary)
Martin Reguli (F.A.Hayek Foundation – Slovakia)
Roman Máca (Institute for Politics and Society – Czechia)
Raport powstał we współpracy z Angeliką Gieraś (The Sobieski Institute – Poland).
Projekt został sfinansowany ze środków Funduszu Wyszehradzkiego.
Autor
prof. Tomasz G. Grosse
Socjolog, politolog i historyk. Wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się w analizie polityk gospodarczych w UE i w państwach członkowskich, a także w zarządzaniu publicznym, geoekonomii, europeizacji i myśli teoretycznej dotyczącej integracji europejskiej. Ostatnio opublikował: „Pokryzysowa Europa” (PISM 2018). Stypendysta Uniwersytetu w Oxfordzie, Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji, Uniwersytetu Yale, Uniwersytetu Georgetown, a także instytutu Nauk Społecznych im. Max’a Planck’a w Kolonii.
Rafał Libera
Ekspert w dziedzinie energetyka i infrastruktura.
Ma wieloletnie doświadczenie w project finance zdobyte podczas pracy nad strukturyzacją oraz finansowaniem skomplikowanych projektów w Afryce, Azji oraz Europie. Obecnie jest menadżerem w grupie spółek świadczących usługi oraz dostarczających technologię dla korporacji z przemysłu naftowego i gazowego oraz operatorów morskich farm wiatrowych.
Bartłomiej Michałowski
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.