Autorami raportu „Partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie rozwoju transportu
tramwajowego w Polsce.” są eksperci Instytutu Sobieskiego, Agata Kozłowska i dr Łukasz Zaborowski. Przy raporcie współpracował również Bartłomiej Michałowski, członek zarządu
Instytutu Sobieskiego i ekspert ds. nowych technologii.
Twórcy raportu postawili sobie za
zadanie przygotować dokument, który pomoże polskim samorządom zdynamizować
rozwój ich infrastruktury komunikacyjnej, w szczególności transportu
tramwajowego.
Raport pokazuje jak Francja uruchomiła
sieci tramwajowe w wielu swoich miastach i dlaczego projekty sieci tramwajowych
są bardziej projektami urbanistycznymi niż projektami komunikacyjnymi.
Dr
Łukasz Zaborowski, ekspert w
dziedzinie projektowania sieci tramwajowych, pokazuje w raporcie cały szereg
przykładów projektów z Francji i jak doświadczenia <<tramwaju a la
francaise>> przenieść do Polski. Instytut Sobieskiego proponuje
wykorzystanie tych doświadczeń w takich polskich miastach jak Białystok, Radom,
Kielce, Bielsko-Biała, Tarnów i Radom.
Raport zawiera syntetyczną analizę
trzech projektów tramwajowych w Polsce – w Olsztynie, Wrocławiu i Krakowie.
Agata
Kozłowska, ekspert w dziedzinie
partnerstwa publiczno-prywatnego, przedstawia w raporcie jak samorządy powinny
uruchamiać projekty, które w modelu PPP, umożliwiłby budowanie nowych sieci
tramwajowych.
Raport jest pewnego rodzaju instrukcją obsługi dla prezydentów i burmistrzów miast, jak
uruchomić w ich miastach tramwaje i angażując do tego środki prywatnych
inwestorów.
Jako element „Strategii na rzecz
Odpowiedzialnego Rozwoju” Rząd Polski w
2017 r. przyjął „Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa
publiczno-prywatnego” (Polityka Rządu
ds. PPP), w której wprost wskazano na PPP jako jedno z narzędzi realizacji
usług i rozwoju infrastruktury. Raport Instytutu Sobieskiego pokazuje jak tę
strategię zrealizować w obszarze sieci tramwajowych.
Raport podaje, że w celu utrzymania
dotychczasowego tempa rozwoju infrastruktury, potrzebny jest do 2030 r.
kapitał o wartości 1,5 bln PLN. PPP
powinno być wykorzystywane przy realizacji różnorodnych przedsięwzięć
infrastrukturalnych, takich jak:
Rewitalizacja
części miast (przedsięwzięcia obejmujące kilka komponentów)
Obiekty sportowe
Budynki
użyteczności publicznej
Drogi gminne i
regionalne
Spalarnie odpadów
Termomodernizacja
Transport, w tym
linie tramwajowe
Bartłomiej
Michałowski, członek zarządu Instytut Sobieskiego, współpracujący z autorami
raportu, powiedział, <<Raport jest
elementem programu Instytutu Sobieskiego „30 nowych idei dla Polski na 3-cią
dekadę XXI wieku”. Publikując raport chcemy przyczynić się do upowszechnienia
projektów realizowanych zwłaszcza przez polskie samorządy w modelu partnerstwa
publiczno-publicznego. To jest wielka szansa zdynamizowania rozwoju nie tylko
polskiej infrastruktury komunikacyjnej, ale całych miast, miasteczek i wiosek.
To jest też szansa rozwoju polskich firm. >>
Projekt jest współfinansowany ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków PROO na lata 2018-2030.
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego. Były pracownik biura planistycznego w Radomiu i wykładowca akademicki w Krakowie. Naukowo zajmuje się strukturą terytorialno-administracyjną kraju, zawodowo - wsparciem regionów kryzysowych i planowaniem transportu publicznego. Zwolennik równowagi - w rozwoju, w przestrzeni, w transporcie; także w życiu. Ubolewa nad zniszczeniem polskiego krajobrazu i architektonicznym kiczem. Miłośnik cywilizacji europejskiej i wartości republikańskich. W wolnym czasie zgłębia dziedzictwo kulturowe Ziemi Radomskiej, działa w Szkole Nowej Ewangelizacji i śpiewa w kwartecie wokalnym; czasem jeździ rowerem po Alpach
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.
PPP dla polskich tramwajów
Autorami raportu „Partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie rozwoju transportu tramwajowego w Polsce.” są eksperci Instytutu Sobieskiego, Agata Kozłowska i dr Łukasz Zaborowski. Przy raporcie współpracował również Bartłomiej Michałowski, członek zarządu Instytutu Sobieskiego i ekspert ds. nowych technologii.
Twórcy raportu postawili sobie za zadanie przygotować dokument, który pomoże polskim samorządom zdynamizować rozwój ich infrastruktury komunikacyjnej, w szczególności transportu tramwajowego.
Raport pokazuje jak Francja uruchomiła sieci tramwajowe w wielu swoich miastach i dlaczego projekty sieci tramwajowych są bardziej projektami urbanistycznymi niż projektami komunikacyjnymi.
Dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinie projektowania sieci tramwajowych, pokazuje w raporcie cały szereg przykładów projektów z Francji i jak doświadczenia <<tramwaju a la francaise>> przenieść do Polski. Instytut Sobieskiego proponuje wykorzystanie tych doświadczeń w takich polskich miastach jak Białystok, Radom, Kielce, Bielsko-Biała, Tarnów i Radom.
Raport zawiera syntetyczną analizę trzech projektów tramwajowych w Polsce – w Olsztynie, Wrocławiu i Krakowie.
Agata Kozłowska, ekspert w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego, przedstawia w raporcie jak samorządy powinny uruchamiać projekty, które w modelu PPP, umożliwiłby budowanie nowych sieci tramwajowych.
Raport jest pewnego rodzaju instrukcją obsługi dla prezydentów i burmistrzów miast, jak uruchomić w ich miastach tramwaje i angażując do tego środki prywatnych inwestorów.
Jako element „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” Rząd Polski w 2017 r. przyjął „Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” (Polityka Rządu ds. PPP), w której wprost wskazano na PPP jako jedno z narzędzi realizacji usług i rozwoju infrastruktury. Raport Instytutu Sobieskiego pokazuje jak tę strategię zrealizować w obszarze sieci tramwajowych.
Raport podaje, że w celu utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju infrastruktury, potrzebny jest do 2030 r. kapitał o wartości 1,5 bln PLN. PPP powinno być wykorzystywane przy realizacji różnorodnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, takich jak:
Bartłomiej Michałowski, członek zarządu Instytut Sobieskiego, współpracujący z autorami raportu, powiedział, <<Raport jest elementem programu Instytutu Sobieskiego „30 nowych idei dla Polski na 3-cią dekadę XXI wieku”. Publikując raport chcemy przyczynić się do upowszechnienia projektów realizowanych zwłaszcza przez polskie samorządy w modelu partnerstwa publiczno-publicznego. To jest wielka szansa zdynamizowania rozwoju nie tylko polskiej infrastruktury komunikacyjnej, ale całych miast, miasteczek i wiosek. To jest też szansa rozwoju polskich firm. >>
Autor
Agata Kozłowska
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
dr Łukasz Zaborowski
Prezes Radomskiego Towarzystwa Naukowego. Były pracownik biura planistycznego w Radomiu i wykładowca akademicki w Krakowie. Naukowo zajmuje się strukturą terytorialno-administracyjną kraju, zawodowo - wsparciem regionów kryzysowych i planowaniem transportu publicznego. Zwolennik równowagi - w rozwoju, w przestrzeni, w transporcie; także w życiu. Ubolewa nad zniszczeniem polskiego krajobrazu i architektonicznym kiczem. Miłośnik cywilizacji europejskiej i wartości republikańskich. W wolnym czasie zgłębia dziedzictwo kulturowe Ziemi Radomskiej, działa w Szkole Nowej Ewangelizacji i śpiewa w kwartecie wokalnym; czasem jeździ rowerem po Alpach
Bartłomiej Michałowski
Ekspert ds. Nowych Technologii. W Instytucie Sobieskiego od roku 2006. Od maja 2019 członek zarządu. Związany z rynkiem teleinformatycznym od przeszło 20 lat. Zajmuje się rozwiązaniami dla administracji rządowej, samorządowej, służb mundurowych, edukacji, opieki zdrowotnej i przemysłu 4.0. Zawodowo związany był z Orange, CISCO, Hewlett-Packard, Statoil i Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor raportów: „Internet of Things (IoT) i Artificial Intelligence (AI) w Polsce”, "Szanse i wyzwania polskiego przemysłu 4.0" i "Polska (prawdziwie) cyfrowa".
Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej, Wydziału Mechatroniki, gdzie uzyskał w 1993 r. dyplom z automatyki przemysłowej. W 1995 r. ukończył studia podyplomowe z zarządzania, finansów i marketingu w ramach programu „Copernic” we Francji. W 2000 r. uzyskał dyplom z marketingu przemysłowego na INSEAD w Fontainebleau. W 2013 r. ukończył program „Innovation for Economic Development (IFED)” na Harvard Kennedy School of Government.