• Home
  • PPP dla polskich tramwajów

PPP dla polskich tramwajów

20 grudnia 2019 Agata Kozłowska Raport 2 min

Autorami raportu „Partnerstwo publiczno-prywatne jako narzędzie rozwoju transportu tramwajowego w Polsce.” są eksperci Instytutu Sobieskiego, Agata Kozłowska i dr Łukasz Zaborowski. Przy raporcie współpracował również Bartłomiej Michałowski, członek zarządu Instytutu Sobieskiego i ekspert ds. nowych technologii.

Twórcy raportu postawili sobie za zadanie przygotować dokument, który pomoże polskim samorządom zdynamizować rozwój ich infrastruktury komunikacyjnej, w szczególności transportu tramwajowego.

Raport pokazuje jak Francja uruchomiła sieci tramwajowe w wielu swoich miastach i dlaczego projekty sieci tramwajowych są bardziej projektami urbanistycznymi niż projektami komunikacyjnymi.

Dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinie projektowania sieci tramwajowych, pokazuje w raporcie cały szereg przykładów projektów z Francji i jak doświadczenia <<tramwaju a la francaise>> przenieść do Polski. Instytut Sobieskiego proponuje wykorzystanie tych doświadczeń w takich polskich miastach jak Białystok, Radom, Kielce, Bielsko-Biała, Tarnów i Radom.

Raport zawiera syntetyczną analizę trzech projektów tramwajowych w Polsce – w Olsztynie, Wrocławiu i Krakowie.

Agata Kozłowska, ekspert w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego, przedstawia w raporcie jak samorządy powinny uruchamiać projekty, które w modelu PPP, umożliwiłby budowanie nowych sieci tramwajowych.

Raport jest pewnego rodzaju instrukcją obsługi dla prezydentów i burmistrzów miast, jak uruchomić w ich miastach tramwaje i angażując do tego środki prywatnych inwestorów.

Jako element „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego  Rozwoju” Rząd Polski w 2017 r. przyjął „Politykę Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego”  (Polityka Rządu ds. PPP), w której wprost wskazano na PPP jako jedno z narzędzi realizacji usług i rozwoju infrastruktury. Raport Instytutu Sobieskiego pokazuje jak tę strategię zrealizować w obszarze sieci tramwajowych.

Raport podaje, że w celu utrzymania dotychczasowego tempa rozwoju infrastruktury, potrzebny jest do 2030 r. kapitał o wartości 1,5 bln PLN.  PPP powinno być wykorzystywane przy realizacji różnorodnych przedsięwzięć infrastrukturalnych, takich jak:

  • Rewitalizacja części miast (przedsięwzięcia obejmujące kilka komponentów)
  • Obiekty sportowe
  • Budynki użyteczności publicznej
  • Drogi gminne i regionalne
  • Spalarnie odpadów
  • Termomodernizacja
  • Transport, w tym linie tramwajowe

Bartłomiej Michałowski, członek zarządu Instytut Sobieskiego, współpracujący z autorami raportu, powiedział, <<Raport jest elementem programu Instytutu Sobieskiego „30 nowych idei dla Polski na 3-cią dekadę XXI wieku”. Publikując raport chcemy przyczynić się do upowszechnienia projektów realizowanych zwłaszcza przez polskie samorządy w modelu partnerstwa publiczno-publicznego. To jest wielka szansa zdynamizowania rozwoju nie tylko polskiej infrastruktury komunikacyjnej, ale całych miast, miasteczek i wiosek. To jest też szansa rozwoju polskich firm.  >>

PRZECZYTAJ TEŻ  Mity reform Buzka
Chcesz pobrać ten raport?
Zapisz się do naszego newslettera.

Zapisałeś się! Potwierdzenie znajdziesz w skrzynce

Wystąpił błąd. Spróbuj ponownie

Instytut Sobieskiego wykorzysta podany e-mail do wysyłki informacji o nowych publikacjach i wydarzeniach.