Autorami raportu pt. „Infrastruktura dual-use w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”, są Agata Kozłowska, ekspert IS ds. infrastruktury i PPP oraz Kacper Kozłowski, ekspert IS ds. infrastruktury i rozwoju regionalnego.
Mając na względzie trwającą od ponad roku wojnę, będącą skutkiem napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, w raporcie poddano analizie – z punktu widzenia form jej realizacji – zarówno infrastrukturę krytyczną, jak i obiekty, czy budynki, które mogą posłużyć wykorzystaniu na wypadek zagrożenia (obiekty infrastrukturalne o szerokim przeznaczeniu), a także infrastrukturę w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Zapewnienie oraz eksploatacja (w tym utrzymanie, zarządzanie) tego typu infrastruktury wymaga niezwykle wysokich nakładów finansowych oraz wiedzy, które – w niektórych przedsięwzięciach – może zapewnić partner prywatny.
O zastosowaniu formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym infrastrukturze krytycznej i obronności, dyskutuje się coraz częściej, jednak ze względu na niewielką liczbę przeprowadzonych w tej formule projektów, coraz bardziej zaawansowany technicznie charakter tego rodzaju inwestycji przy jednoczesnej konieczności zachowania tajemnicy państwowej oraz różnego rodzaju obawy, stosuje się ją rzadko. PPP pozwala jednak na osiągnięcie nowatorskich rozwiązań (szczególnie w zakresie technologicznym i informatycznym), a także rozłożenie finansowania przedsięwzięcia w długim okresie czasu.
Zdaniem autorów Raportu nadszedł czas na szczegółową analizę koncepcji PPP i zastanowienie się jak możną ją wykorzystać dla realizacji i podjęcia działań w zakresie budowy i zarządzania szeroko rozumianą infrastrukturą, która mogłaby zostać wykorzystana w przypadku zagrożenia wojennego.
Główne cele raportu to:
rekomendacje w zakresie realizacji projektów dotyczących infrastruktury na wypadek wojny w formule PPP;
określenie czynników zagrożenia i sukcesu projektów w formule PPP;
zaprezentowanie najważniejszych aspektów do uwzględnienia w ramach współpracy publiczno-prywatnej;
przygotowanie propozycji działań.
Rekomendacje w zakresie koordynacji działań administracji: • ukierunkowanie i zwiększenie zaangażowania organów administracji na wszystkich szczeblach w zakresie wsparcia oraz udziału w finansowaniu i opracowaniu wytycznych i zasad realizacji projektów z zakresu infrastruktury na wypadek wojny, w tym z uwzględnieniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego; • poszerzenie współpracy międzynarodowej państwa z potencjalnymi partnerami prywatnymi zainteresowanymi współpracą przy projektach infrastrukturalnych z zakresu infrastruktury na wypadek wojny; • zaproponowanie priorytetów w zakresie inwestycji obejmujących szeroko rozumianą infrastrukturę bezpieczeństwa, w tym planowaną do realizacji z udziałem partnerów prywatnych; • opracowanie strategicznego dokumentu na poziomie administracji rządowej w kontekście zastosowania PPP w infrastrukturze typu dual-use, w tym ujednolicenie nazewnictwa prawnego szeroko rozumianej infrastruktury na wypadek wojny, obiektów i instalacji infrastruktury krytycznej; • stworzenie centrum współpracy administracji z przedstawicielami biznesu w formie forum dyskusyjno- intelektualnego; • wprowadzenie przedsięwzięć z zakresu infrastruktury typu dual-use do Polityki PPP.
Rekomendacje w zakresie finansowania i audytu przedsięwzięć: • opracowanie programu współfinansowania bądź gwarancji finansowych kluczowych inwestycji infrastrukturalnych na wypadek wojny, planowanych do realizacji w formule PPP; • przeprowadzenie audytu przedsięwzięć z zakresu szeroko rozumianej infrastruktury bezpieczeństwa realizowanych w formule PPP w celu pozyskania informacji o doświadczeniach z zakresu realizowanych projektów i popełnionych błędów w celu ich wyeliminowania w przyszłości.
Rekomendacje w zakresie zmian w prawie: • uporządkowanie w prawie pojęć dotyczących infrastruktury bezpieczeństwa, obronności, krytycznej oraz pojęć odnoszących się do obiektów takich jak np. schrony; • prawne uregulowanie pojęć z zakresu infrastruktury zapewnienia bezpieczeństwa (w tym schronów) oraz opracowanie przepisów prawnych dotyczących norm technicznych dla obiektów budowanych na podstawie koncepcji dual-use (punktem wyjścia mogą być „Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle ochronne”, stanowiące załącznik nr 1 do wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z 4 grudnia 2018 r. w sprawie zasad postępowania z zasobami budownictwa ochronnego); • uregulowanie w prawie pojęcia infrastruktury dual-use, czyli infrastruktury mogącej spełniać równocześnie funkcje cywilne i na wypadek zagrożenia wojennego; • opracowanie tzw. mapy drogowej dla prywatnych inwestorów (w tym zagranicznych) prezentującej prawne regulacje w zakresie zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce.
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Ekonomista, menadżer, doradza przy projektach inwestycyjnych, koordynuje i prowadzi doradcze na rzecz sektora publicznego i prywatnego w szczególności odpowiada za biznesową i finansową stronę przedsięwzięć. Pracował m.in. projektach inwestycyjnych planowanych i realizowanych w formule PPP, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Olsztynie, Sopocie i wielu innych oraz przy opracowaniu i wdrażaniu modeli zarządzania infrastrukturą komunalną.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Infrastruktura dual-use w formule partnerstwa publiczno-prywatnego
Autorami raportu pt. „Infrastruktura dual-use w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”, są Agata Kozłowska, ekspert IS ds. infrastruktury i PPP oraz Kacper Kozłowski, ekspert IS ds. infrastruktury i rozwoju regionalnego.
Mając na względzie trwającą od ponad roku wojnę, będącą skutkiem napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę, w raporcie poddano analizie – z punktu widzenia form jej realizacji – zarówno infrastrukturę krytyczną, jak i obiekty, czy budynki, które mogą posłużyć wykorzystaniu na wypadek zagrożenia (obiekty infrastrukturalne o szerokim przeznaczeniu), a także infrastrukturę w zakresie obronności i bezpieczeństwa. Zapewnienie oraz eksploatacja (w tym utrzymanie, zarządzanie) tego typu infrastruktury wymaga niezwykle wysokich nakładów finansowych oraz wiedzy, które – w niektórych przedsięwzięciach – może zapewnić partner prywatny.
O zastosowaniu formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w dziedzinie bezpieczeństwa, w tym infrastrukturze krytycznej i obronności, dyskutuje się coraz częściej, jednak ze względu na niewielką liczbę przeprowadzonych w tej formule projektów, coraz bardziej zaawansowany technicznie charakter tego rodzaju inwestycji przy jednoczesnej konieczności zachowania tajemnicy państwowej oraz różnego rodzaju obawy, stosuje się ją rzadko. PPP pozwala jednak na osiągnięcie nowatorskich rozwiązań (szczególnie w zakresie technologicznym i informatycznym), a także rozłożenie finansowania przedsięwzięcia w długim okresie czasu.
Zdaniem autorów Raportu nadszedł czas na szczegółową analizę koncepcji PPP i zastanowienie się jak możną ją wykorzystać dla realizacji i podjęcia działań w zakresie budowy i zarządzania szeroko rozumianą infrastrukturą, która mogłaby zostać wykorzystana w przypadku zagrożenia wojennego.
Główne cele raportu to:
PPP;
Rekomendacje w zakresie koordynacji działań administracji:
• ukierunkowanie i zwiększenie zaangażowania organów administracji na wszystkich szczeblach w zakresie wsparcia oraz udziału w finansowaniu i opracowaniu wytycznych i zasad realizacji projektów z zakresu infrastruktury na wypadek wojny, w tym z uwzględnieniem formuły partnerstwa publiczno-prywatnego;
• poszerzenie współpracy międzynarodowej państwa z potencjalnymi partnerami prywatnymi zainteresowanymi współpracą przy projektach infrastrukturalnych z zakresu infrastruktury na wypadek wojny;
• zaproponowanie priorytetów w zakresie inwestycji obejmujących szeroko rozumianą infrastrukturę
bezpieczeństwa, w tym planowaną do realizacji z udziałem partnerów prywatnych;
• opracowanie strategicznego dokumentu na poziomie administracji rządowej w kontekście zastosowania PPP w infrastrukturze typu dual-use, w tym ujednolicenie nazewnictwa prawnego szeroko rozumianej infrastruktury na wypadek wojny, obiektów i instalacji infrastruktury krytycznej;
• stworzenie centrum współpracy administracji z przedstawicielami biznesu w formie forum dyskusyjno-
intelektualnego;
• wprowadzenie przedsięwzięć z zakresu infrastruktury typu dual-use do Polityki PPP.
Rekomendacje w zakresie finansowania i audytu przedsięwzięć:
• opracowanie programu współfinansowania bądź gwarancji finansowych kluczowych inwestycji infrastrukturalnych na wypadek wojny, planowanych do realizacji w formule PPP;
• przeprowadzenie audytu przedsięwzięć z zakresu szeroko rozumianej infrastruktury bezpieczeństwa
realizowanych w formule PPP w celu pozyskania informacji o doświadczeniach z zakresu realizowanych
projektów i popełnionych błędów w celu ich wyeliminowania w przyszłości.
Rekomendacje w zakresie zmian w prawie:
• uporządkowanie w prawie pojęć dotyczących infrastruktury bezpieczeństwa, obronności, krytycznej oraz pojęć odnoszących się do obiektów takich jak np. schrony;
• prawne uregulowanie pojęć z zakresu infrastruktury zapewnienia bezpieczeństwa (w tym schronów) oraz opracowanie przepisów prawnych dotyczących norm technicznych dla obiektów budowanych na podstawie koncepcji dual-use (punktem wyjścia mogą być „Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle ochronne”, stanowiące załącznik nr 1 do wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z 4 grudnia 2018 r. w sprawie zasad postępowania z zasobami budownictwa ochronnego);
• uregulowanie w prawie pojęcia infrastruktury dual-use, czyli infrastruktury mogącej spełniać równocześnie funkcje cywilne i na wypadek zagrożenia wojennego;
• opracowanie tzw. mapy drogowej dla prywatnych inwestorów (w tym zagranicznych) prezentującej prawne regulacje w zakresie zamówień publicznych oraz partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce.
Autor
Agata Kozłowska
Prawnik, koordynuje i prowadzi projekty, w szczególności odpowiada za prawną stronę przedsięwzięć. Pracowała m.in. projektach inwestycyjnych z udziałem partnera prywatnego dla Gdańska i Sopotu, Otwocka, Warszawy, Gniezna, Malborka, Łodzi, Katowic i Szczecina.
Była członkiem zespołu pracującego nad projektem ustawy o PPP. Pomysłodawca i organizator ogólnopolskiego Konkursu Dobre Praktyki PPP. Współautorka Komentarza do ustawy o partnerstwie publiczno - prywatnym.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Kacper Kozłowski
Ekonomista, menadżer, doradza przy projektach inwestycyjnych, koordynuje i prowadzi doradcze na rzecz sektora publicznego i prywatnego w szczególności odpowiada za biznesową i finansową stronę przedsięwzięć. Pracował m.in. projektach inwestycyjnych planowanych i realizowanych w formule PPP, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Katowicach, Olsztynie, Sopocie i wielu innych oraz przy opracowaniu i wdrażaniu modeli zarządzania infrastrukturą komunalną.